HOFF sirkulærøkonomi

HOFF sirkulærøkonomi – vi bruker hele poteten … og alle potetene!

Bakgrunn

HOFF SA er et landbrukssamvirke. Det vil si at de eies av 522 potetbønder over hele Norge, hvorav 213 av disse er aktive potetprodusenter. Bønder som hele året står på for å dyrke frem de aller beste potetene til HOFF sine produkter. HOFF er kanskje mest kjent for HOFF Opphøgde Potteter i ulike varianter, men har i senere år også laget fantastiske vegetarprodukter under merkevaren HOFF Liv Laga.

Utfordring

Øke kunders, samarbeidspartneres, ansattes og generell befolknings kjennskap til HOFF sin sirkulær-økonomiske modell. Målet var en film som forklarte HOFF sin gode bærekrafthistorie, med litt kompliserte sammenhenger, på en på en enkel, lun og effektiv måte.

Spille

Løsning

For å kunne fortelle hele historien til HOFF gjorde Ferskvann opptak på flere lokasjoner; På gården og i åkeren på Toten og i HOFF-fabrikken på Gjøvik. Resterende arbeid ble modellert i 3D-verden.

Bøndene var travelt opptatt med innhøsting i prosjektperioden, og værets makter belønnet oss med en hel del regn, noe som gjorde at både film, lys og lyd var krevende. HOFF-bonden Thor Johannes Rogneby på Toten gjorde en fantastisk jobb, og vi filmet alt under prinsippet «one-take». Sammen med en aktiv og kunnskapsrik kunde representert av Heidi Lister Bergsbakken (markedssjef proff) og et proft produksjons-team, kom vi i mål med en god løsning.

Både komposisjon, roller, figurer og modeller, sammen med musikk, lys -og lydeffekter bygger opp rundt verdiene og identiteten til HOFF. Den gode bærekrafthistorien inneholder noen kompliserte sammenhenger og det er mye som skal fortelles på kort tid. Kombinasjonen av film og animasjon gjorde at den seriøse historien kunne presenteres i et lekent, lett og humoristisk format.

Vi synes Ferskvann løste oppgaven på en svært god måte, til tross for både korte tidsfrister og værutfordringer. Teamet var hyggelige å samarbeide med, og kom med løsninger vi umiddelbart falt for.
Heidi Lister Bergsbakken, Markedssjef Proff

Animasjon

Animasjonsfilmen var omfattende og involverte teknisk kompetanse i forbindelse med modellering og rigging av animasjons-scenen, bruk av teksturering, 3D-animasjon, lyssetting, rendring og compositing. For den tekniske leseren så kan det være interessant å vite at det ble brukt nesten 40 unike 3D-elementer/modeller, 8 simuleringer og at animasjonen er basert på 2,5 millioner polygoner. Her er en liten videosnutt av hvordan animasjonen ble laget:

Spille
Spille