Pakningsdesign

Paknings- og emballasjedesign skal representere både produktet og merkevaren din. Et bra pakningsdesign bidrar til at et produkt blir sett, valgt og brukt!
img

Hvorfor er emballasjedesign så viktig?

  • Ulikt design tiltrekker seg ulike målgrupper.
  • Emballasjen er en del av merkevarens identitet.
  • Pakningsdesignet forteller en historie.
  • Emballasje er en del av kundeopplevelsen, og dermed også en del av merkevarestrategien.

Er det ikke bare å lage en pakning med noen fine bilder og tekst?

Nei, for paknings-, emballasje- eller kartongdesignet skal fortelle produktets historie – uansett om det er for såpe, knekkebrød, mobiltelefon eller brusflaske.

Tenk deg at en fra din målgruppe står overfor valget der det finnes flere alternativer – det er kun pakningsdesignet som avgjør. Hvorfor valgte personen nettopp ditt produkt? Eller hvorfor valgte han/hun ikke ditt produkt? Emballasjedesignet er produktets stemme og bør gjenspeile merkevaren i alt fra farger til typografi.

Se for deg utvalget av håndsåper. Hvorfor er det stor forskjell på emballasjedesignet til en billig private label håndsåpe og en håndsåpe som er noen knepp opp i pris? Fordi de skal fortelle ulike historier og tiltrekke seg forskjellige målgrupper.

En utvidet kundeopplevelse

Emballasjedesignet på den rimelige private label håndsåpen er ikke tilfeldig, og sannsynligvis ikke resultat av slett designarbeid, heller. Den skal bare fortelle oss at såpen er billig og at du blir ren på hendene, rett og slett. Emballasjedesignet til den dyrere såpa skal imidlertid gi en utvidet kundeopplevelse, en merverdi.

Ferskvann og paknings- og emballasjedesign

Våre designere har jobbet med paknings- og emballasjedesign for et bredt spekter av kunder og varekategorier. Alltid med målsetningen om at emballasjedesignet skal stå frem i alle flater – uansett om det er blant nærmest generiske produkter i butikkhylla eller som en del av produktreklamen.

Vi har gjort emballasjedesign til knekkebrød, fiskestenger, jordbær, skibindinger, sjokolade… Felles for dem alle er at de ikke er gjenstand for tilfeldigheter, men resultatet av grundig arbeid for å være produktets stemme og i tråd med merkevarestrategien. Sørger du for det beste førsteinntrykket, blir du gjerne valgt. Igjen og igjen.

Pris for paknings- og emballasjedesign

All paknings- og emballasjedesign er unik og vi trenger informasjon fra deg for å sette en pris.

Det er ikke nødvendigvis store budsjetter som er svaret på dine utfordringer (selv om det noen ganger er nettopp dét), men det koker alltid ned til: Den Gode Idéen.

Et førsteinntrykk skapes kun én gang. Det gjelder også for paknings- og emballasjedesign.
Pål Henning Berg