En god kommunikasjons- og markedsføringsstrategi inneholder kommunikasjonsmål som er i tråd med forretningsmålene dine og informasjon om målgruppene. Videre inneholder den kommunikasjonskonsepter, virkemidler og tiltak som hjelper deg å oppnå målene.
Den beskriver hvordan du skal kommunisere for å styrke relasjonen til dine målgrupper, og hvorfor produktet eller tjenesten din løser deres behov og utfordringer. Den gir også informasjon om hvilke kanaler som er relevante å være i av hensyn til målgruppene og målene som er satt.
Kommunikasjonsstrategien inneholder naturlig nok også en digital strategi, med digitale mål og KPI-er (måletall) og informasjon om hvordan bruke digitale kanaler og sosiale medier for å oppnå målene.
For å skape relevant og verdifullt innhold må vi ha en dypere forståelse av hvorfor folk bryr seg om din merkevare og hvilken rolle den spiller i deres liv.
Innsikt er grunnlaget som gir retning og kreative muligheter i utviklingen av en god kommunikasjonsstrategi. Den gir oss kunnskap om bransje, forretning, kunder, konkurrenter og målgrupper. Effektive og effektfulle kommunikasjonsstrategier tillater oss å målrette relevante budskap til forskjellige kanaler og målgrupper.
En kommunikasjonsstrategi er på sitt beste når den engasjerer både innover og utover i en virksomhet. Den må eies av alle medarbeidere, også utenfor kommunikasjons- og markedsavdelingen. Samtidig skal den bidra til å styrke relasjonen til målgrupper og samarbeidspartnere. Ferskvann bidrar til utviklingen av en rekke strategier og verktøy som bygger organisasjon og merkevare sammen med målgruppene.