En god kommunikasjonsstrategi beskriver hvordan du skal kommunisere for å styrke relasjonen til dine målgrupper, og hvorfor produktet eller tjenesten din løser deres behov og utfordringer. Den skal altså bidra til å gjøre merkevaren din verdifull og relevant for hver enkelt målgruppe.
For å skape relevant og verdifullt innhold må vi ha en dypere forståelse av hvorfor folk bryr seg om din merkevare og hvilken rolle den spiller i deres liv. Innsikt er grunnlaget som gir retning og kreative muligheter i utviklingen av en god kommunikasjonsstrategi. Den gir oss kunnskap om bransje, forretning, kunder, konkurrenter og målgrupper. Effektive og effektfulle kommunikasjonsstrategier tillater oss å målrette budskap til forskjellige kanaler og målgrupper, og videre optimalisere ut ifra resultater.
En kommunikasjonsstrategi er på sitt beste når den engasjerer både innover og utover i en virksomhet. Den må eies av alle medarbeidere, også utenfor kommunikasjons- og markedsavdelingen. Samtidig skal den bidra til å styrke relasjonen til målgrupper og samarbeidspartnere. Ferskvann bidrar til utviklingen av en rekke strategier og verktøy som bygger organisasjon og merkevare sammen med målgruppene.