SEO står for søkemotoroptimalisering og er en viktig del av den digitale markedsføringen. SEO innebærer strategisk og målrettet arbeid med å forbedre en nettsides synlighet i søkemotorer. Søkemotoroptimaliseringen består av on-page SEO og off-page SEO.
Siden Google er den klart mest brukte søkemotoren, er det Googles algoritmer SEO-arbeidet først og fremst tar utgangspunkt i.
On-page SEO er produksjon og optimalisering av innhold på nettsiden og tekniske tiltak, også kalt teknisk SEO, for å forbedre nettsidens “SEO-helse”. I optimaliseringen av innhold er tekst, bilder, videofilmer, html-tagger og bruk av potensielle kunders søkeord viktig. En annen viktig del av on-page SEO er lenking mellom interne sider, lenker til eksterne domener, nettsidestrukturen og optimalisering av brukeropplevelsen.
Søkeord er det ordet eller den frasen som personer bruker i søkefeltet når de søker etter informasjon i søkemotorer. For å vite hvilke søkeord du skal bruke på nettsiden din må du først gjøre søkeordsanalyser.
Når du gjennomfører søkeordsanalyser bør du først identifisere hvilke temaer som er viktige og relevante for nettsiden din, med tanke på de tjenester eller produkter du tilbyr. Deretter sjekker du hvilke søkeord som brukes innenfor hvert tema, og grupperer de som er relevante for deg inn i undertemaer.
Ut fra disse planlegger du sider og artikler som matcher den intensjonen søkeren har med søkeordene. Hver side bør har et primært søkeord, men ofte også noen sekundære. De sekundære søkeordene er ofte variasjoner eller synonymer av det primære.
Når du arbeider med off-page SEO, bruker du metoder som strekker seg utenfor din egen nettside. Det handler om lenkebygging, å skape engasjement i sosiale medier og å prøve å få omtaler av merkevaren. Dersom du lykkes med off-page SEO vurderer søkemotorene nettsiden din som viktig og troverdig, og det blir lettere å rangere godt.
Lenkebygging er å arbeide for å få flere lenker, backlinks, fra andre domener. Å ha mange eksterne lenker som peker mot din nettside signaliserer til søkemotorer at den er viktig. Antallet eksterne lenker du får påvirker din såkalte “domenerating” (DR), og er svært viktig for hvor godt du kan rangere for søkeord.
Tidligere var det vanlig å arbeide kvantitativt med lenkebygging, og satse på å få flest mulig lenker – uansett hvor de kommer fra. Dette fungerer ikke i dag, og Google kan straffe deg for backlinks av lav kvalitet. Moderne lenkebygging handler fremfor alt om å lage innhold av høy kvalitet som andre ønsker å dele.
Omtaler og delinger i sosiale medier styrker også SEO-arbeidet ditt. Det er både kvaliteten på avsender og kvantiteten som teller. Hvis en bedriftsside/personprofil med mange følgere deler ditt innhold, vil det bli synlig for flere mennesker. Det øker merkevarebevisstheten, gir mer trafikk til nettsiden din og sannsynligheten for at du får lenker øker.
Synlighet og omtaler i nyheter, media og presse styrker ikke bare merkevaren din, men også din autoritet i Google og hvor lett du kan rangerer på relevante søkeord.
Lokal SEO er en del av søkemotoroptimalisering, der man arbeider for å bli synlig i lokale søk. Dette gjør deg synlig i søkemotorer og i Google Maps når personer i din region søker etter varer eller tjenester du selger. En viktig del i lokal SEO er å finne ut hvilke lokale søk som gjøres innenfor ditt område, opprette en Google My Business-konto og optimalisere den og nettsiden med utvalgte søkeord.
Hvis du selger produkter eller tjenester til kunder i en spesifikk region er lokal SEO nesten avgjørende for å ikke bli utkonkurrert. Eksempler på dette er butikker, restauranter, frisører, hoteller, banker og rørleggere.
Som ansvarlig for markedsbudsjettet kan det være vanskelig å vite hvor du skal plassere pengene dine. Søkemotoroptimalisering er et langsiktig arbeid, men det vil på sikt gi god lønnsomhet. Og innholdet du har skapt lever videre og gir resultater over lang tid.
Når du begynner å rangere høyt på flere av dine viktige søkeord, kan du redusere annonsebudsjettet. På sikt vil derfor SEO være et økonomisk tiltak.
Organisk trafikk, dvs. gratis trafikk fra søkemotorer, er dessuten trafikk av høy kvalitet. Den gir i de fleste tilfeller større engasjement som igjen resulterer i flere handlinger (f.eks. kjøp) fra nettsiden din.
Dersom du kun trenger trafikk de nærmeste månedene, bør du heller satse på annonsering. Annonsering gir raske resultater. Hvis produktene og tjenestene dine er relevante også om ett år eller mer, bør du prioritere SEO.
Resultatene er ofte små i begynnelsen, men etter 8-12 måneder med kontinuerlig og godt arbeid, vil trafikkveksten øke raskere. Jo mer relevant og godt innhold du har og jo sterkere autoriteten blir, desto lettere vil du også rangere for søkeord på nye sider. I eksemplet nedenfor kan du se hvordan den organiske trafikken økte i et SEO-arbeid som startet i midten av 2018 og pågikk til slutten av 2020. Fra ca 500 besøkende til nærmere 20 000.
Du bør helst ha en SEO-strategi på plass før du begynner å planlegge nettsidestrukturen. Før du produserer innhold bør du også vite hvilke søkeord som hører hjemme på de ulike sidene. Da kan du tilpasse innholdet noe etter hva dine potensielle kunder faktisk søker etter, og ikke bare gå ut fra hva du selv har lyst til å fortelle eller hva du tror de vil lese. I tillegg får du skrevet søkemotoroptimalisert tekst allerede fra start.
Jo tidligere du begynner, jo raskere vil du rangerer høyt på relevante søkeord og øke nettsidetrafikken din. Men hvis SEO er noe du har nedprioritert så langt, er det ikke for sent å begynne nå. Søkemotoroptimalisering er et omfattende fagfelt. For å komme raskt og effektivt i gang kan det være lurt å søke hjelp hos en SEO-spesialist. Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne!