Vi leser digital informasjon annerledes enn vi leser for eksempel en fysisk bok. På nett skumleser eller, rettere sagt, skanner vi teksten. Ettersom vi ikke finleser teksten i like stor grad, må du tilpasse skrivemåten for å få en lettlest tekst. Hvis ikke, risikerer du å miste leserne underveis. Trafikken på nettsidene dine blir lavere og mulighetene for å rangere godt i søkemotorer påvirkes negativt. Det kan gjøre at du går glipp av potensielle leads og kunder.
Se for deg at du snakker med personen når du skal skrive for web. En tekst som er skrevet med aktiv stemme, oppleves som personlig, engasjerende og leservennlig. Da omtaler du hvem som utfører noe, mens ved bruk av passiv stemme henvender du deg ikke til direkte leseren på samme måte. Dersom du ikke vet hvem som skal utføre noe, eller der det er uvesentlig hvem som skal gjøre det, benytter du passiv stemme. Bruk derfor aktiv stemme så mye som mulig.
Aktiv: Du skriver lettlest tekst for web.
Passiv: Det skrives lettlest tekst for web.
En lettlest tekst med god lesbarhet kjennetegnes av noen enkle kjøreregler:
Med lesbarhetsindeks kan du faktisk måle hvor lettlest teksten din er. Det finnes flere typer lesbarhetsindekser.
Den mest brukte metoden i Norge er liks/lix som beregner lesbarheten ut fra to faktorer; gjennomsnittlig periodelengde og prosentandel lange ord (ord med mer enn seks bokstaver). Er summen av de to faktorene høy, regnes teksten som vanskelig. Er summen lav, er teksten lett. På Skriftlig.no kan du legge inn teksten direkte for en analyse etter liks-metoden.
Med SEO-verktøyet Yoast i WordPress får du veiledning i hvordan du kan gjøre teksten mer lettlest.
En enkel og ren fonttype gjør teksten lett å lese. Velg for eksempel Helvetica, Arial, Calibri eller Georgia for å gi en leservennlig opplevelse.
Fontstørrelsen er også viktig å hensynta når man skal optimalisere lesbarhet. Når du har bestemt deg for fonttype er det lurt å teste forskjellige størrelser på ulike enheter. Slik ser du hva som fungerer og blir lett å lese.
På generell basis, så er 16 piksler er godt egnet for brødtekst på mobil. Til tekstrike sider som tradisjonelt leses på desktop er et sted mellom 18 og 21 piksler passende. Har du en app eller interaktiv side med liten tekstmengde, vil en fontstørrelse på 14-16 piksler være optimalt.
En nettside bør ikke la teksten gjøre hele fortellerjobben alene. Da kan det fort bli både kjedelig og lite leservennlig. Se for deg at du skal skrive tekst om destinasjoner hos et reiseselskap uten å bruke bilder. Eller at du skal lage en sak om endringer av strømpriser gjennom året uten å bruke grafikk. Det virker kjedelig og lite engasjerende, ikke sant?
Bruk relevante bilder og illustrasjoner som støtter teksten. De skal fortelle historien sammen. Ikke fall for fristelsen å plukke bilder ukritisk fra nett. Spør om lov til å bruke dem, ellers kan du risikere bøter.
Følger du tipsene er over, har du grunnleggende kunnskaper til å skrive for web. Kombiner tipsene med teknikker for søkemotoroptimalisering. Da får du nemlig innhold som både blir lest av kundene dine og som gir deg god posisjon i søkemotorene. Lykke til!
Synes du det virker komplisert, eller kanskje bedriften din har nok med å fokusere på kjernevirksomheten? La oss høre fra deg, så kan vi bistå med tekstproduksjon og søkemotoroptimalisering.