Personas er eksempler på målgruppen der en bedrifts typiske kunder personifiseres. I en persona oppgir man informasjon om demografi, interesser, ønsker, behov og atferd.
Personas gjør det enklere å forstå hvem du kommuniserer med, slik at du kan lage tjenester, strategi, kommunikasjon og innhold som treffer og møter målgruppens behov.
Vi kan tilpasse prosessen etter bedriftens behov og budsjett. Typisk begynner vi med å samle inn og systematisere informasjon og data om målgruppen fra aktuelle plattformer og fra medarbeider i bedriften som har kundekontakt. Dette gjør at vi kan opprette utkast av personas.
Deretter utfører vi gjerne spørreundersøkelser og intervjuer for å bekrefte eller avkrefte noen antakelser vi har. Med den nye informasjonen redigerer vi personasene vi har. Til slutt lager vi visuelle presentasjoner av personasene.
En kundereise er den fullstendige livssyklusen før, under og etter et kjøp eller kundeforhold. “Kjøpsreise” er et annet nært beslektet begrep. Kjøpsreisen er kun de stegene en potensiell kunde tar frem til den utfører et kjøp, mens kundereisen også tar for seg stegene etterpå.
Ved å kartlegge kundereisen (eller brukerreisen) kan du se ting fra kundens perspektiv og få informasjon om vanlige kundesmerter og behov gjennom alle faser av kundereisen.
Innsikten gjør at du kan optimalisere kundereisen og planlegge relevant kommunikasjon som hjelper målgruppen med det de trenger hjelp med, uansett hvilket modus de er i. Det øker opplevelsen av merkevaren, og øker konverteringer og salg.
Vi samler først inn relevant data og informasjon fra dere og deres analyseverktøy. Deretter kartlegger vi hver personas nåværende kundereise og kontaktpunker med bedriften din. Dette gjør vi sammen i en workshop med dere.
Deretter vurderer vi hvordan vi kan forbedre kundereisen, og planlegger kommunikasjon og kanaler gjennom alle fasene. For enda mer innsikt i hva målgruppen lurer på innenfor hvert tema, sjekker vi også hva folk søker etter i søkemotorer.
Prisen vil variere etter hvor omfattende prosjektet blir og hvor mange personas og kundereiser det er behov for. Ta kontakt så kartlegger vi for dine behov.