IPRNØ (Interkommunalt politisk råd i Nord-Østerdal) består av seks kommuner; Tynset, Alvdal, Folldal, Rendalen, Tolga og Os, som sammen utgjør det som til nå har vært kjent som «Fjellregionen». Regionen opplever synkende innbyggertall og manglende dekning av kompetansebehov. I den forbindelse ble Ferskvann engasjert for å bidra til å øke kjennskapen til regionen og regionens attraktivitet og omdømme – lokalt, nasjonal og internasjonalt.
Ferskvann foreslo en prosess med flere delprosjekter, hvor hver del var en essensiell brikke i å nå det overordnede målet om befolkningsvekst.
I den første delen av prosjektet ble det utarbeidet en merkevareplattform som startet med en innsiktsfase. Sammen med oppdragsgiver kartla vi hvilke felles identitetsbærere regionen hadde med sine målgrupper, og hvilke barrierer og drivere som var vesentlige for potensielle tilflyttere til «Fjellregionen», og hvordan IPRNØ kunne nå målsettingene de hadde satt seg.
IPRNØ ønsket å utfordre den etablerte måten å leve på, ved å være et tydelig alternativ til de større byene og de mer sentrale regionene i landet. Derfor falt valget om posisjon på “En region for naturlig frihet”. Nord-Østerdal skal være det beste stedet i Norge å etablere seg (privat eller i næringslivet) dersom du ønsker å skape noe helt eget, ditt eget eventyr eller din egne hverdag. I en eventyrlig natur.
«Fjellregionen» opplevde ikke at det nåværende navnet var dekkende for deres felles identitet, og ønsket derfor et navn som også plasserte hele regionen geografisk på kartet. Etter den tidligere forankrede identitets- og merkevareprosessen falt navnet og navneforsterkeren derfor helt naturlig: Nord-Østerdal – Et naturlig valg for framtida.
Den visuelle identiteten ble formet slik at de ulike kommunene kunne identifisere seg og føle eierskap til den. Unikt for regionen er dynamikken mellom kommunene, og hvordan de politisk, i næringslivet og hverdagslivet samarbeider mot felles mål og ambisjoner. Dette ble et viktig grunnlag for den visuelle profilen.
Kommunikasjonsstrategien som ble utarbeidet ligger til grunn for utvikling av markeds- og kommunikasjonsmateriell, og har som formål å styrke posisjonen til merkevaren i markedet gjennom oppmerksomhet og synlighet. Vi definerte hvilke virkemidler som skulle brukes, til hvem og hvor virkemidlene skulle plasseres.
Leveransen ble samlet i en digital merkevareguide. Dette sikrer at alle som samhandler med Nord-Østerdal til enhver tid har enkel tilgang til oppdaterte filer og informasjon om alle aspekter ved merkevaren.
Med kommunikasjonsstrategien på plass utviklet vi også nye nettsider for Nord-Østerdal, https://nord-osterdal.no/. Nettsiden er brukervennlig, tilgjengelig og utformet på en slik måte at det er enkelt å finne informasjon man har behov for som aktuell tilflytter.
Som en del av lanseringen utarbeidet Ferskvann i samarbeid med Ferskvann Film en lanserings- og rekrutteringskampanje. Profilerende bilder, filmopptak, manus og regi til profilmfilm og kampanjemateriell til alle aktuelle kanaler.
Se filmen: