Å lage en innholdsplan for digitale kundereiser er en viktig del av en kommunikasjonsstrategi i inbound marketing.
En begrepsavklaring: Kundereise og kjøpsreise er begreper som ofte blandes sammen, men kundereisen omfatter mer enn kjøpsreisen.
Kjøpsreisen refererer spesifikt til de stegene en potensiell kunde går igjennom i prosessen fra å bli oppmerksom på et behov, til å vurdere forskjellige løsninger og til slutt ta en kjøpsbeslutning.
Kundereisen inkluderer hele spekteret av interaksjoner en kunde har med et merke, før, under og etter kjøpet. Det kan inkludere steg som onboarding, bruk av produktet eller tjenesten, kundestøtte, repeterende kjøp og å anbefale merkevaren til andre.
Kundereisen kan deles inn i bevisstgjøringsfasen, evalueringsfasen, beslutningsfasen, kjøp og leveranse, bruk og kundeoppfølging.
I bevisstgjøringsfasen opplever kunden din et problem, eller ser en mulighet. Kunden vil prøve å lære seg mer om temaet. Målet i denne fasen for deg er å øke bevisstheten rundt dette problemet, eller behov som din bedrift kan løse. Unngå selgende budskap, nå skal du vekke oppmerksomhet og bevisstgjøre merkevaren din for målgruppen med hjelpende og/eller interessevekkende innhold.
Tips for implementering: Bruk SEO-teknikker for å øke synligheten i søkemotorer og på sosiale medier.
I denne fasen har kunden et tydeligere bilde av problemstillingen og vurderer mulighetene sine. På dette stadiet har du fanget oppmerksomheten til kunden, så nå skal dere hjelpe kunden med å vurdere og sammenligne forskjellige løsninger på problemstillingen eller muligheten sin. I denne fasen skal du bygge et godt forhold og etablere tillit mellom merkevaren din og målgruppen.
Tips for implementering: Fokus på å bygge tillit gjennom transparent og innsiktsfullt innhold.
Innhold i beslutningsfasen skal påvirke kunden til å velge din løsning – ut av flere mulige. I denne fasen ser kunden for eksempel på anmeldelser, priser og kundecaser.
Tips for implementering: Vær tydelig om produktets og bedriftens unike salgspunkter og fordeler.
I denne fasen er det viktig å sikre en glatt kjøps- og leveringsprosess. Sørg for at du har brukervennlige sider, at du holder det du lover, og gir god informasjon og kommunikasjon underveis.
Tips for implementering: Automatiser kommunikasjonen for å sikre konsistens og effektivitet.
Hjelp kunden med å få mest mulig ut av produktet eller tjenesten. Tilby god kundestøtte og hjelp til feilsøking om det oppstår problemer.
Tips for implementering: Lag engasjerende og hjelpsomt innhold som forbedrer kundeopplevelsen.
Denne fasen er viktig for å skape ambassadører for merkevaren din. Her skal du bygge et langsiktig kundeforhold og oppmuntre til repeterende kjøp og anbefalinger.
Tips for implementering: Fokus på kundetilfredshet og engasjement for å fremme kundelojalitet.
Det er ulike typer innhold som er effektivt for ulike stadier, eller for ulike utfordringer i kundereisen. Kartlegg din målgruppe, bruk analyser og målinger av tidligere innhold og bruk kunnskapen til å evaluere og tilpasse din nåværende strategi for bedre å møte dine kunders behov. Slik skaper du innhold som styrker forholdet til kundene dine gjennom hele kundereisen.
Kom i gang med planlegging av innholdstyper og temaer for kjøpsreisen med hjelp av vår mal. Analyser hver personas eller målgruppes nåværende kundereise, inkludert alle kontaktpunkter med din bedrift gjennom ulike faser. Dette avslører mangler i nåværende kommunikasjon. Bruk denne innsikten til å planlegge optimal kjøpsreise og innhold som både svarer til behov og øker synlighet i søkemotorer.