Lag en innholdsstrategi for hele kundereisen

Kundene dine befinner seg på ulike stadier i kundereisen, derfor må du sette opp en kommunikasjonsplan med innhold som resonnerer med din målgruppe på hvert trinn i deres reise. Her får du gode tips til hvordan du lager en innholdsstrategi for hele kundereisen.

Lag en innholdsplan for de ulike stegene i kundereisen 

Å lage en innholdsplan for digitale kundereiser er en viktig del av en kommunikasjonsstrategi i inbound marketing.  

En begrepsavklaring: Kundereise og kjøpsreise er begreper som ofte blandes sammen, men kundereisen omfatter mer enn kjøpsreisen.  

Kjøpsreisen refererer spesifikt til de stegene en potensiell kunde går igjennom i prosessen fra å bli oppmerksom på et behov, til å vurdere forskjellige løsninger og til slutt ta en kjøpsbeslutning.  

Kundereisen inkluderer hele spekteret av interaksjoner en kunde har med et merke, før, under og etter kjøpet. Det kan inkludere steg som onboarding, bruk av produktet eller tjenesten, kundestøtte, repeterende kjøp og å anbefale merkevaren til andre.  

Kundereisen kan deles inn i bevisstgjøringsfasen, evalueringsfasen, beslutningsfasen, kjøp og leveranse, bruk og kundeoppfølging.

Bevisstgjøringsfasen 

I bevisstgjøringsfasen opplever kunden din et problem, eller ser en mulighet. Kunden vil prøve å lære seg mer om temaet. Målet i denne fasen for deg er å øke bevisstheten rundt dette problemet, eller behov som din bedrift kan løse. Unngå selgende budskap, nå skal du vekke oppmerksomhet og bevisstgjøre merkevaren din for målgruppen med hjelpende og/eller interessevekkende innhold.  

 

Typer innhold til bevisstgjøringsfasen: 

  • Blogginnlegg og artikler som adresserer vanlige utfordringer eller spørsmål.  
  • Informative videoer og infografikker som forklarer relevante temaer. 
  • Sosiale medieposter som øker synlighet og engasjement. 
  • Webinarer med informasjon om temaet, live eller opptak. 
  • Sjekklister som enkelt forklarer hva kunden må gjøre for å oppnå målet sitt. 
  • Nedlastbare e-bøker og såkalte “whitepapers” 

Tips for implementering: Bruk SEO-teknikker for å øke synligheten i søkemotorer og på sosiale medier. 

Evalueringsfasen 

I denne fasen har kunden et tydeligere bilde av problemstillingen og vurderer mulighetene sine. På dette stadiet har du fanget oppmerksomheten til kunden, så nå skal dere hjelpe kunden med å vurdere og sammenligne forskjellige løsninger på problemstillingen eller muligheten sin. I denne fasen skal du bygge et godt forhold og etablere tillit mellom merkevaren din og målgruppen. 

Typer innhold til evalueringsfasen: 

  • Sammenligningsguider og -tabeller som viser fordelene med dine produkter. 
  • Webinarer eller virtuelle turer som viser produktene eller tjenestene i bruk. 
  • Artikler som bygger videre på tidligere innhold, for eksempel ved å gå mer i dybden på et tema. Dette hjelper målgruppen med å finne riktig løsning og merkevaren kan bli en tankeleder på området.  
  • Podcast, webcast og video 
  • Gratis smakeprøver eller testperioder. 

Tips for implementering: Fokus på å bygge tillit gjennom transparent og innsiktsfullt innhold. 

Beslutningsfasen 

Innhold i beslutningsfasen skal påvirke kunden til å velge din løsning – ut av flere mulige. I denne fasen ser kunden for eksempel på anmeldelser, priser og kundecaser.  

Typer innhold til beslutningsfasen:

  • Detaljerte produktdemoer og tekniske spesifikasjoner. 
  • Tilbud, rabatter, eller eksklusive fordeler som oppfordrer til handling. 
  • Ofte stilte spørsmål for å adressere siste øyeblikks tvil. 
  • Kundecase og attester som styrker troverdighet.

Tips for implementering: Vær tydelig om produktets og bedriftens unike salgspunkter og fordeler. 

Kjøp og leveranse 

I denne fasen er det viktig å sikre en glatt kjøps- og leveringsprosess. Sørg for at du har brukervennlige sider, at du holder det du lover, og gir god informasjon og kommunikasjon underveis.  

Typer innhold kjøp og leveranse-fasen:

  • Enkle og klare instruksjoner for kjøpsprosessen. 
  • Informasjon om leveringstid, fraktalternativer og returpolitikk. 
  • Bekreftelses-, velkomst og takke-e-poster som kommuniserer neste steg. 
  • Brukerveiledninger, monterings- og installeringsvideo. 
  • Konkurranser som skaper mer bruk av produktet. 
  • Spørreundersøkelser når kunder avslutter eller sier opp.

Tips for implementering: Automatiser kommunikasjonen for å sikre konsistens og effektivitet. 

Bruk 

Hjelp kunden med å få mest mulig ut av produktet eller tjenesten. Tilby god kundestøtte og hjelp til feilsøking om det oppstår problemer.  

Typer innhold til bruksfasen:

  • Brukerveiledninger og hvordan-videoer. 
  • Tips og triks for optimal bruk av produktet. 
  • Supportressurser og feilsøkingssider. 
  • Artikler som gir merverdi – for eksempel hvordan de får mest mulig ut av ditt produkt eller tjeneste. 
  • Brukergenerert innhold om hvordan andre bruker varer eller tjenester. 

Tips for implementering: Lag engasjerende og hjelpsomt innhold som forbedrer kundeopplevelsen. 

Kundeoppfølging 

Denne fasen er viktig for å skape ambassadører for merkevaren din. Her skal du bygge et langsiktig kundeforhold og oppmuntre til repeterende kjøp og anbefalinger.  

Typer innhold til kundeoppfølging:

  • Nyhetsbrev. 
  • E-postkampanjer med spesialtilbud og oppdateringer – for eksempel programoppdateringer eller tilleggsprodukter som kan være nyttige for kunden. 
  • Kundetilfredshetsundersøkelser for å samle tilbakemeldinger. 
  • Lojalitetsprogrammer, og fordelsklubber og VIP-kommunikasjon til eksisterende kunder. 
  • Invitasjoner til arrangementer eksklusivt for kunder. 

Tips for implementering: Fokus på kundetilfredshet og engasjement for å fremme kundelojalitet. 

Innhold til kundereisen oppsummert

Det er ulike typer innhold som er effektivt for ulike stadier, eller for ulike utfordringer i kundereisen. Kartlegg din målgruppe, bruk analyser og målinger av tidligere innhold og bruk kunnskapen til å evaluere og tilpasse din nåværende strategi for bedre å møte dine kunders behov. Slik skaper du innhold som styrker forholdet til kundene dine gjennom hele kundereisen.  

Last ned mal for planlegging av kjøpsreiser

Kom i gang med planlegging av innholdstyper og temaer for kjøpsreisen med hjelp av vår mal. Analyser hver personas eller målgruppes nåværende kundereise, inkludert alle kontaktpunkter med din bedrift gjennom ulike faser. Dette avslører mangler i nåværende kommunikasjon. Bruk denne innsikten til å planlegge optimal kjøpsreise og innhold som både svarer til behov og øker synlighet i søkemotorer.