E-postmarkedsføring: den komplette guiden for å komme i gang.

Mange bedrifter prioriterer sosiale medier og ser på e-post som utdatert. Men e-postmarkedsføring er faktisk den mest kosteffektive, direkte markedsføringskanalen med en ROI på mellom 32 og 44 per krone brukt. Her får du en grundig guide til hvordan du kommer i gang med denne gullgruven av en markedsføringsmetode.

Hva er e-postmarkedsføring?  

Som navnet tilsier handler e-postmarkedsføring om at du kommuniserer med kunder via epost. E-postene kan være nyhetsbrev, velkomstmailer, utdannende innhold, invitasjoner til noe, tilbud eller kampanjer, kunngjøringer eller remarketing. De ulike kategoriene skal vi gå nærmere inn på litt lengre ned.  

E-postmarkedsføring er en svært virkningsfull markedsføringskanal som bedrifter kan bruke til å bygge sterkere bånd til sine kunder og for å drive salg.

Siden abonnentene har valgt å skrive seg opp på din e-postliste er det mer sannsynlig at du kan konvertere dem her enn gjennom andre kanaler. I tillegg er e-postmarkedsføring i teorien gratis hvis du ser bort fra tidsbruk og kostnader til verktøy du kan bruke til e-postmarkedsføringen. 

E-postmarkedsføring er en viktig del av inbound marketing, et begrep og en metodikk grunnleggerne av Hubspot var først ut med å snakke om. Inbound marketing er en kundesentrert strategi som tiltrekker og engasjerer målgruppen gjennom verdifullt, relevant innhold og personlige opplevelser. Med inbound marketing forvandler du besøkende til lojale kunder og ambassadører for merkevaren.

Mål for e-postmarkedsføringen 

Som med all annen markedsføring må du lage en strategi og sette noen spesifikke mål for hva du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen. Viktige spørsmål å stille seg er:  

  • Hva er målet ditt? 
  • Hvem ønsker du å treffe?  
  • Hvor ofte og når skal du sende ut e-poster?  
  • Hva slags innhold skal e-postene ha? 

Ønsker du for eksempel mer trafikk, salg, merkevarekjennskap eller kundelojalitet? Definer målgruppene dine og tenk igjennom hvordan du skal tilpasse innholdet for å skape engasjement. Lag en innholdsplan for når du skal sende ut e-poster og hvilket innhold du skal lage for å skape verdi hos mottakerne dine. Send for eksempel gjerne målrettede nyhetsbrev som er treffende for hver målgruppe.

Husk å ha målgruppens behov gjennom kundereisen i bakhodet når du planlegger kommunikasjonen.

Bygg en e-postliste

Når strategien er lagt er det bare å sette i gang med å bygge en e-postliste. Dette kan ta tid, men det er viktig å gjøre dette riktig slik at du får relevante e-postadresser for din bedrift. Relevante e-poster betyr at kunden har gitt sitt samtykke til at du får e-postadressen, at det er aktive brukere som engasjerer seg i e-postene dine, at det er adressen til noen som passer inn i målgruppa di og at e-postadressene er aktuelle og oppdaterte.  

Innsamling og bruk av «lead-magnet»

E-postadresser kan samles inn via sosiale medier eller nettsiden din. Gi kunden din en grunn til å gi fra seg e-posten sin ved å tilby noe av verdi, også kalt en lead-magnet, som for eksempel en rabattkode, invitasjon til en eksklusiv lansering, en informativ e-bok eller whitepaper innenfor et tema målgruppen ønsker å lære mer om, gratis prøveperiode eller et gratiskurs.  

Informasjon i bytte mot noe 

Når du samler inn e-postadresser kan det være greit å tenke igjennom hvor mye informasjon du skal be om. Det er lettere å overbevise folk om å kun gi navn og e-postadresse, men om du tilbyr noe av større verdi kan du kanskje be om mer informasjon.  

Det er en stor fordel å ha mer data på kunden for å kunne tilpasse innholdet til abonnenten. Med mer informasjon kan du segmentere e-postlistene og lage bedre og mer målrettet innhold.  

Vær tydelig på hva abonnenten melder seg på – kunder lurer for eksempel på hvor ofte de kommer til å få e-post fra deg.  

GDPR 

E-postadresser regnes som personopplysninger. Som norsk bedrift må du derfor handle i overensstemmelse med GDPR-forordningen når du samler inn e-postadresser. Det er spesielt viktig å ha på plass noe som kalles gyldig behandlingsgrunnlag når det gjelder e-postmarkedsføring. Det er dette som gir deg rett til å bruke e-postadressen til markedsføring og til å samle inn statistikk om abonnentene dine.  

De mest aktuelle behandlingsgrunnlagene i denne sammenheng vil være det som heter “legitim interesse” eller “samtykke”.  

  • Legitim interesse: GDPR sier at du kan hevde at databehandlingen i forbindelse med direkte markedsføring er legitim interesse og at du derfor ikke trenger å hente inn samtykke.  

Vi vil likevel anbefale det andre behandlingsgrunnlaget: 

  • Samtykke: Når abonnenten frivillig, informert og uttrykkelig sier ja til at du kan samle, bruke og oppbevare persondata om dem for et spesifikt formål. Dette bygger tillit mellom deg og abonnenten og gir deg en mer relevant e-postliste med abonnenter som er interessert i det du sender ut. Husk på at det ikke er greit å ha ferdig utfylte bokser som takker ja på vegne av abonnenten. Se eksempel i bildet nedenfor. 
Eksempel på hvordan følge GDPR retningslinjer ved skjemaer

Hvilke verktøy skal du bruke? 

Et dedikert verktøy til e-postmarkedsføring har mange fordeler som en vanlig e-postklient ikke har. E-postmarkedsføringsverktøy som HubSpot og Mailchimp kan håndtere store e-postlister og masseutsendelser på en effektiv måte uten at det påvirker ytelsen.  

Verktøyene kan også hjelpe deg i arbeidet med å segmentere og målrette utsendingene. Ved hjelp av verktøyene kan du automatisere e-postutsendelser som velkomstmailer, påminnelser om forlatte handlekurver og bursdagshilsener. De gir deg viktig innsikt i form av analyser av kundens samhandling med e-posten.  

Samtidig sørger de for at e-postene overholder retningslinjer slik at de ikke havner i spamfilteret, men faktisk blir levert til innboksen til abonnenten din. Verktøyene hjelper deg også med ulike designmaler slik at e-postene ser profesjonelle og tiltalende ut. Andre funksjoner er hjelp med å overholde personvernlover som GDPR og  A/B-testing.  

Det finnes mange ulike e-postmarkedsføringsverktøy på markedet med ulike fordeler og funksjoner, og her skal vi se nærmere på to populære tilbydere som passer til henholdsvis små og store bedrifter:  

Mailchimp

Mailchimp er kjent for sin brukervennlighet og kan være et fint sted å starte for nybegynnere innen e-postmarkedsføring. Mailchimp har planer i ulike prisklasser. De har også en gratisversjon med opptil 500 kontakter og 1000 eposter i måneden (med annonser). Du får grunnleggende automatiseringsfunksjoner, varierte maler og mulighet til å integrere plattformer som Canva, Shopify og Wix.  

Mailchimp fungerer fint for de som trenger en enkel og god løsning for å lage, sende og analysere e-postkampanjer. Les mer om Mailchimp.

Hubspot

For bedrifter som ønsker en helhetlig tilnærming til digital markedsføring og salg får du i Hubspot en kraftig e-postmarkedsføringsmodul som integreres sømløst med Hubspots andre verktøy; som CRM, CMS, salg, prosjektledelse, kundeservice og skreddersydde dashboards med data fra integrerte plattformer. Du velger selv hvor mange moduler du vil ha med i ditt abonnement, og betaler deretter.

Mellomstore til store bedrifter som trenger dypere analyser, mer avanserte segmenteringsmuligheter og kraftige automatiseringsfunksjoner får det de trenger i HubSpot. Hubspot tilbyr i likhet med Mailchimp gratispakker i tillegg til ulike prisklasser etter hva du og bedriften din trenger. Er du en startup-bedrift kan du sjekke om du kvalifiserer til HubSpot sin startup-rabatt. Les mer om Hubspot.

Begynn å sende ut e-poster 

Bilde som illustrerer e-postmarkedsføring ved å vise laptop med hender som skriver på tastaturet og tegnede konvolutter som flyr ut av skjermen..

Når du har laget en strategi, utarbeidet en innholdsplan, begynt å opparbeide en e-postliste og skaffet deg et verktøy for e-postmarkedsføring er det bare å sette i gang å produsere e-poster. Det er som sagt ulike typer e-poster du kan sende ut.  

  • Velkomst e-post: Den første kontakten med kunden din. Lag en personlig vinkling der du introduserer organisasjonen din uten å prøve å selge noe. Takk abonnenten for at hun valgte ditt produkt eller din tjeneste. Fokuser på å bygge relasjonen og gi et godt førsteinntrykk i denne utsendingen.  I e-posten kan du gjerne be mottakeren om å lagre din avsender som kontakt og gjerne også svare på e-posten. Dette minsker sannsynligheten for at dine markedsføringsmeldinger havner i spam eller andre filter.
  • Nyhetsbrev: kanskje den mest kjente kategorien og et fint sted å starte når du begynner med e-postmarkedsføring. Nyhetsbrev er regelmessige e-poster som du sender etter et planlagt tidsskjema, for eksempel en gang i uka eller måneden. Nyhetsbrev kan inneholde en sammenfatning av nyheter fra din bedrift, bloggposter du har skrevet siden sist eller tema du snakket om i den nyeste podcasten din. Du kan selvsagt også lage segmenterte lister og sende ut forskjellige nyhetsbrev til ulike målgrupper. 
  • Tilbud/kampanjer/eventer: Det finnes flere ulike typer kampanjer, for eksempel sesonbaserte, triggerbaserte, velkomstkampanjer, invitasjoner til eventer og faste kampanjer. 
  • Transaksjonsmeldinger: Dette er automatiserte e-poster med kvitteringer, registreringsbekreftelser og lignende. Disse e-postene er blant de mest åpnede, noe du absolutt bør utnytte. De trenger ikke være kjedelige, her kan du overraske og gi kunden noe nytt. Vis frem relevante produkter, gi nyttige råd og bruk muligheten til å gi et godt inntrykk av bedriften din. 
  • Remarketing e-poster: Hvis statistikken din viser at en del av e-postlisten din har vært mye inaktiv, kan det være på tide å sende ut en e-post for å gjenoppta kontakten. Hvis du klarer å få en inaktiv abonnent til å bli en kunde er det fem ganger billigere enn å få tak i en helt ny kunde. Det verste som kan skje når du sender ut en slik e-post er at du ikke får aktivisert abonnenten igjen, og da har du i alle fall en mulighet til å få rydda litt i e-postlisten.  
  • E-postworkflows innenfor spesifikke temaer: Ved nedlasting av lead-magneter innenfor spesifikke temaer, er det lurt å planlegge en serie med e-poster som hjelper og engasjerer målgruppen videre innenfor dette temaet.
    Her er det lurt å planlegge kommunikasjon etter kjøpsreisens faser – begynn med hjelpende innhold på overordnet nivå, gå videre til å løse utfordringer relatert til produkter og tjenester du selger – og deretter til å selge. Dersom du begynner med selgende innhold vil du fort oppleves som pushy.

Hvor ofte du skal sende ut e-poster varierer. Men som regel oftere enn du tror – hvis du har innhold til det.  

Hvordan skrive en god e-post?

Det er noen enkle ting du bør huske på når du skal skrive gode markedsførings-e-poster som gjør at e-postene både blir åpnet, lest og at abonnentene gjør de handlingene du ønsker.

Emnefelt

Det første inntrykket mottaker får av en e-post er avsendernavnet og emnefeltet. Emnefeltet er kanskje det viktigste elementet i en markedsførings-e-post. Ordene du velger avgjør om de skiller seg ut i mengden av e-poster folk mottar hver eneste dag og dermed også om e-posten blir lest. Prøv derfor å pirre nysgjerrigheten og gi lyst til å lese mer: 

Viktige punkter å huske på: 

  • Hold emnefeltet til under 50 tegn. 
  • Understrek det viktigste tilbudet ditt. 
  • Appeller til abonnentens følelser og ambisjoner. 
  • Bruk merkvarens tone-of-voice.
  • A/B-test emnefelt. 
  • Ikke bruk for selgende språk. 
  • IKKE BRUK BARE STORE BOKSTAVER. 
  • Ikke overdriv tegnsettingen!!!!!!! 
  • Bruk en eller to emojier som passer til ditt merke 😊 

ChatGPT kan være en nyttig hjelper til å lage gode setninger til emnefelt. Noen av e-postmarkedsføringsverktøyene har også integrert KI som kan hjelpe til med å skape treffende emnefelt.  

Avsender

Tenk igjennom hvem som skal stå som avsender – skal det være bedriften eller for eksempel en ansatt. Ved å bruke et navn på en ansatt får e-posten et mer personlig preg, men det gjør også at du blir avhengig av denne personen – hva om den ansatte slutter i bedriften? 

Unngå å bruke no-reply-adresser siden disse kan senke tillitten til merket ditt og bare gjør det vanskelig for kunder å komme i kontakt med deg om de har spørsmål. 

Preview

Preview eller forhåndsvisning er den lille tekstbiten som vises etter emnefeltet i noen e-postklienter, spesielt på mobiltelefoner. Denne teksten skal helst fungere sammen med emnefeltet og er enda en mulighet til å overtale abonnenten til å åpne e-posten. Om du ikke fyller inn previewfeltet vil være litt tilfeldig hva som kommer opp.  

Innhold

Bruk tid på innholdet i e-postene du sender ut – de skal gi verdi, ha temaer som interesserer abonnentene og være i merkets tone-of-voice. For å skrive overtalende, engasjerende innhold må du tenke igjennom hva abonnentene på e-postlista di trenger fra deg og hvordan du kan hjelpe dem.  

Se for deg at du skriver til en bestemt person (bruk gjerne en av dine personas), vis frem merkets personlighet og fortell en historie. Skriv for å vekke nysgjerrighet, bruk en ledig tone og skriv slik du snakker. Del opp teksten med korte avsnitt og bruk punktlister der det er naturlig. Til slutt – signer med navnet til en virkelig person – ikke bare merkevarelogoen.  

Avslutt med en tydelig CTA (call to action) – knapp. Det skal være lett å trykke, også på en liten mobilskjerm.  

Landingssiden

Det hjelper ikke om e-postene du sender ut får alle til å lese de og trykke seg videre til nettsiden din om landingssiden din ikke fungerer optimalt eller at de ikke ender opp der du vil. 

Landingssiden skal tilføre verdi til besøkende og svare til forventninger. I tillegg bør landingssiden hjelpe besøkende videre i kundereisen. Sørg for å ha 1-2 tydelige CTA-er med lenker til hovedmålet med siden – det naturlige steget videre i kundereisen. Det kan for eksempel være videre til en produkt- eller tjenesteside, en hjelpende artikkel, et kundecase eller en påmeldingside for et webinar – men ikke til forsiden. Test alltid lenkene før du sender e-posten.  

Tidspunkt – når skal du sende e-postmeldingene?

Folk leser e-post til forskjellige tider, derfor er det nødvendig at e-posten sendes på det tidspunktet det er mest sannsynlig at den blir lest. Flere hevder at tirsdag og torsdager er dagene med høyest open-rate og at ettermiddagen er det beste tidspunktet.  

Det kan være greit å tenke på at om alle sender på tidspunktene som visstnok har høyest åpningsrate så kan din e-post drukne i strømmen av alle som sender til akkurat samme tidspunkt. Det er derfor fint å gjøre egne analyser på når ditt publikum åpner e-post. 

 

Måling og analyse

De fleste verktøy til e-postmarkedsføring gir deg mulighet til å følge med på målinger og analyser av ulike parameter. Bruk disse til å lære mer om hva som fungerer for din e-postliste, for å bli oppmerksom på viktige endringer du bør gjøre og for rett og slett bli bedre på e-postmarkedsføring. 

  • Open-rate: Antall som åpner e-postene delt på totalt antall mottakere av e-posten. En høy åpningsrate er en god indikator på at du gjør noe riktig i emnefelt og avsender. 30-35 % regnes som gode tall å sikte seg mot, men merk at åpningsraten kan være litt upålitelig. Den måles ved at leserens maskin laster inn et bittelite usynlig bilde lagt ved i e-posten, så om leseren har skrudd av bilder i e-postklienten sin vil den ikke telles som åpnet.
  • Clickthrough-rate : Eller klikkfrekvens – viser hvor mange som har klikket på en link i e-posten din. Dette parameteret indikerer interessen for innholdet ditt og hvordan det engasjerer mottakerne. Har du kanskje for svake CTA-knapper? 
  • Unsubscribe-rate: Antall avmeldinger – en god indikator på hvor godt likt e-posten din er. Har du mange avmeldinger bør du se på hva som er galt med innholdet ditt eller hvor ofte du sender ut e-post. Kanskje bør du også legge ved noen spørsmål om hvorfor abonnenten melder seg av som en automatisk del av avmeldingsprosessen for å lære hva du bør endre. 
  • Bounce rate: Eller hvor mange e-poster som ikke ble levert. Her kan du skille mellom “soft bounces” som skjer på grunn av midlertidige problemer som at innboksen er full, og “hard bounces” som er permanente problemer som inaktive e-post-adresser. Bruk denne målingen til å overvåke og opprettholde en sunn og relevant e-postliste.  

A/B-testing

Det kan være lurt å eksperimentere med A/B-testing for å lære mer om hva som fungerer for din e-postliste. Vær oppmerksom på at du må ha en ganske stor liste for at informasjonen du får fra slik testing skal bli pålitelig. Med stor e-postliste menes minst 10 000 personer.  

Oppsummering

E-postmarkedsføring er en effektiv og direkte metode for å fange kundenes interesse og drive konverteringer. For å lykkes er det viktig å sette mål for e-postmarkedsføringen, lage en innholdsplan, samle inn en relevante leads, og ta i bruk riktig verktøy for både optimalisering og analyse. 

Med denne guiden er du godt rustet til å komme i gang, men skulle du trenge hjelp til din e-postmarkedsføring er det bare å ta kontakt med oss. Vi kan bistå med alt fra strategi og planlegging, til oppsett av e-postworkflows og tekstproduksjon.