Som navnet tilsier handler e-postmarkedsføring om at du kommuniserer med kunder via e–post. E-postene kan være nyhetsbrev, velkomstmailer, utdannende innhold, invitasjoner til noe, tilbud eller kampanjer, kunngjøringer eller remarketing. De ulike kategoriene skal vi gå nærmere inn på litt lengre ned.
Siden abonnentene har valgt å skrive seg opp på din e-postliste er det mer sannsynlig at du kan konvertere dem her enn gjennom andre kanaler. I tillegg er e-postmarkedsføring i teorien gratis hvis du ser bort fra tidsbruk og kostnader til verktøy du kan bruke til e-postmarkedsføringen.
E-postmarkedsføring er en viktig del av inbound marketing, et begrep og en metodikk grunnleggerne av Hubspot var først ut med å snakke om. Inbound marketing er en kundesentrert strategi som tiltrekker og engasjerer målgruppen gjennom verdifullt, relevant innhold og personlige opplevelser. Med inbound marketing forvandler du besøkende til lojale kunder og ambassadører for merkevaren.
Som med all annen markedsføring må du lage en strategi og sette noen spesifikke mål for hva du ønsker å oppnå med e-postmarkedsføringen. Viktige spørsmål å stille seg er:
Ønsker du for eksempel mer trafikk, salg, merkevarekjennskap eller kundelojalitet? Definer målgruppene dine og tenk igjennom hvordan du skal tilpasse innholdet for å skape engasjement. Lag en innholdsplan for når du skal sende ut e-poster og hvilket innhold du skal lage for å skape verdi hos mottakerne dine. Send for eksempel gjerne målrettede nyhetsbrev som er treffende for hver målgruppe.
Husk å ha målgruppens behov gjennom kundereisen i bakhodet når du planlegger kommunikasjonen.
Når strategien er lagt er det bare å sette i gang med å bygge en e-postliste. Dette kan ta tid, men det er viktig å gjøre dette riktig slik at du får relevante e-postadresser for din bedrift. Relevante e-poster betyr at kunden har gitt sitt samtykke til at du får e-postadressen, at det er aktive brukere som engasjerer seg i e-postene dine, at det er adressen til noen som passer inn i målgruppa di og at e-postadressene er aktuelle og oppdaterte.
Innsamling og bruk av «lead-magnet»
E-postadresser kan samles inn via sosiale medier eller nettsiden din. Gi kunden din en grunn til å gi fra seg e-posten sin ved å tilby noe av verdi, også kalt en lead-magnet, som for eksempel en rabattkode, invitasjon til en eksklusiv lansering, en informativ e-bok eller whitepaper innenfor et tema målgruppen ønsker å lære mer om, gratis prøveperiode eller et gratiskurs.
Informasjon i bytte mot noe
Når du samler inn e-postadresser kan det være greit å tenke igjennom hvor mye informasjon du skal be om. Det er lettere å overbevise folk om å kun gi navn og e-postadresse, men om du tilbyr noe av større verdi kan du kanskje be om mer informasjon.
Det er en stor fordel å ha mer data på kunden for å kunne tilpasse innholdet til abonnenten. Med mer informasjon kan du segmentere e-postlistene og lage bedre og mer målrettet innhold.
Vær tydelig på hva abonnenten melder seg på – kunder lurer for eksempel på hvor ofte de kommer til å få e-post fra deg.
GDPR
E-postadresser regnes som personopplysninger. Som norsk bedrift må du derfor handle i overensstemmelse med GDPR-forordningen når du samler inn e-postadresser. Det er spesielt viktig å ha på plass noe som kalles gyldig behandlingsgrunnlag når det gjelder e-postmarkedsføring. Det er dette som gir deg rett til å bruke e-postadressen til markedsføring og til å samle inn statistikk om abonnentene dine.
De mest aktuelle behandlingsgrunnlagene i denne sammenheng vil være det som heter “legitim interesse” eller “samtykke”.
Vi vil likevel anbefale det andre behandlingsgrunnlaget:
Et dedikert verktøy til e-postmarkedsføring har mange fordeler som en vanlig e-postklient ikke har. E-postmarkedsføringsverktøy som HubSpot og Mailchimp kan håndtere store e-postlister og masseutsendelser på en effektiv måte uten at det påvirker ytelsen.
Verktøyene kan også hjelpe deg i arbeidet med å segmentere og målrette utsendingene. Ved hjelp av verktøyene kan du automatisere e-postutsendelser som velkomstmailer, påminnelser om forlatte handlekurver og bursdagshilsener. De gir deg viktig innsikt i form av analyser av kundens samhandling med e-posten.
Samtidig sørger de for at e-postene overholder retningslinjer slik at de ikke havner i spamfilteret, men faktisk blir levert til innboksen til abonnenten din. Verktøyene hjelper deg også med ulike designmaler slik at e-postene ser profesjonelle og tiltalende ut. Andre funksjoner er hjelp med å overholde personvernlover som GDPR og A/B-testing.
Det finnes mange ulike e-postmarkedsføringsverktøy på markedet med ulike fordeler og funksjoner, og her skal vi se nærmere på to populære tilbydere som passer til henholdsvis små og store bedrifter:
Mailchimp er kjent for sin brukervennlighet og kan være et fint sted å starte for nybegynnere innen e-postmarkedsføring. Mailchimp har planer i ulike prisklasser. De har også en gratisversjon med opptil 500 kontakter og 1000 eposter i måneden (med annonser). Du får grunnleggende automatiseringsfunksjoner, varierte maler og mulighet til å integrere plattformer som Canva, Shopify og Wix.
Mailchimp fungerer fint for de som trenger en enkel og god løsning for å lage, sende og analysere e-postkampanjer. Les mer om Mailchimp.
For bedrifter som ønsker en helhetlig tilnærming til digital markedsføring og salg får du i Hubspot en kraftig e-postmarkedsføringsmodul som integreres sømløst med Hubspots andre verktøy; som CRM, CMS, salg, prosjektledelse, kundeservice og skreddersydde dashboards med data fra integrerte plattformer. Du velger selv hvor mange moduler du vil ha med i ditt abonnement, og betaler deretter.
Mellomstore til store bedrifter som trenger dypere analyser, mer avanserte segmenteringsmuligheter og kraftige automatiseringsfunksjoner får det de trenger i HubSpot. Hubspot tilbyr i likhet med Mailchimp gratispakker i tillegg til ulike prisklasser etter hva du og bedriften din trenger. Er du en startup-bedrift kan du sjekke om du kvalifiserer til HubSpot sin startup-rabatt. Les mer om Hubspot.
Når du har laget en strategi, utarbeidet en innholdsplan, begynt å opparbeide en e-postliste og skaffet deg et verktøy for e-postmarkedsføring er det bare å sette i gang å produsere e-poster. Det er som sagt ulike typer e-poster du kan sende ut.
Hvor ofte du skal sende ut e-poster varierer. Men som regel oftere enn du tror – hvis du har innhold til det.
Det er noen enkle ting du bør huske på når du skal skrive gode markedsførings-e-poster som gjør at e-postene både blir åpnet, lest og at abonnentene gjør de handlingene du ønsker.
Det første inntrykket mottaker får av en e-post er avsendernavnet og emnefeltet. Emnefeltet er kanskje det viktigste elementet i en markedsførings-e-post. Ordene du velger avgjør om de skiller seg ut i mengden av e-poster folk mottar hver eneste dag og dermed også om e-posten blir lest. Prøv derfor å pirre nysgjerrigheten og gi lyst til å lese mer:
Viktige punkter å huske på:
ChatGPT kan være en nyttig hjelper til å lage gode setninger til emnefelt. Noen av e-postmarkedsføringsverktøyene har også integrert KI som kan hjelpe til med å skape treffende emnefelt.
Tenk igjennom hvem som skal stå som avsender – skal det være bedriften eller for eksempel en ansatt. Ved å bruke et navn på en ansatt får e-posten et mer personlig preg, men det gjør også at du blir avhengig av denne personen – hva om den ansatte slutter i bedriften?
Unngå å bruke no-reply-adresser siden disse kan senke tillitten til merket ditt og bare gjør det vanskelig for kunder å komme i kontakt med deg om de har spørsmål.
Preview eller forhåndsvisning er den lille tekstbiten som vises etter emnefeltet i noen e-postklienter, spesielt på mobiltelefoner. Denne teksten skal helst fungere sammen med emnefeltet og er enda en mulighet til å overtale abonnenten til å åpne e-posten. Om du ikke fyller inn previewfeltet vil være litt tilfeldig hva som kommer opp.
Bruk tid på innholdet i e-postene du sender ut – de skal gi verdi, ha temaer som interesserer abonnentene og være i merkets tone-of-voice. For å skrive overtalende, engasjerende innhold må du tenke igjennom hva abonnentene på e-postlista di trenger fra deg og hvordan du kan hjelpe dem.
Se for deg at du skriver til en bestemt person (bruk gjerne en av dine personas), vis frem merkets personlighet og fortell en historie. Skriv for å vekke nysgjerrighet, bruk en ledig tone og skriv slik du snakker. Del opp teksten med korte avsnitt og bruk punktlister der det er naturlig. Til slutt – signer med navnet til en virkelig person – ikke bare merkevarelogoen.
Avslutt med en tydelig CTA (call to action) – knapp. Det skal være lett å trykke, også på en liten mobilskjerm.
Det hjelper ikke om e-postene du sender ut får alle til å lese de og trykke seg videre til nettsiden din om landingssiden din ikke fungerer optimalt eller at de ikke ender opp der du vil.
Landingssiden skal tilføre verdi til besøkende og svare til forventninger. I tillegg bør landingssiden hjelpe besøkende videre i kundereisen. Sørg for å ha 1-2 tydelige CTA-er med lenker til hovedmålet med siden – det naturlige steget videre i kundereisen. Det kan for eksempel være videre til en produkt- eller tjenesteside, en hjelpende artikkel, et kundecase eller en påmeldingside for et webinar – men ikke til forsiden. Test alltid lenkene før du sender e-posten.
Folk leser e-post til forskjellige tider, derfor er det nødvendig at e-posten sendes på det tidspunktet det er mest sannsynlig at den blir lest. Flere hevder at tirsdag og torsdager er dagene med høyest open-rate og at ettermiddagen er det beste tidspunktet.
Det kan være greit å tenke på at om alle sender på tidspunktene som visstnok har høyest åpningsrate så kan din e-post drukne i strømmen av alle som sender til akkurat samme tidspunkt. Det er derfor fint å gjøre egne analyser på når ditt publikum åpner e-post.
De fleste verktøy til e-postmarkedsføring gir deg mulighet til å følge med på målinger og analyser av ulike parameter. Bruk disse til å lære mer om hva som fungerer for din e-postliste, for å bli oppmerksom på viktige endringer du bør gjøre og for rett og slett bli bedre på e-postmarkedsføring.
Det kan være lurt å eksperimentere med A/B-testing for å lære mer om hva som fungerer for din e-postliste. Vær oppmerksom på at du må ha en ganske stor liste for at informasjonen du får fra slik testing skal bli pålitelig. Med stor e-postliste menes minst 10 000 personer.
E-postmarkedsføring er en effektiv og direkte metode for å fange kundenes interesse og drive konverteringer. For å lykkes er det viktig å sette mål for e-postmarkedsføringen, lage en innholdsplan, samle inn en relevante leads, og ta i bruk riktig verktøy for både optimalisering og analyse.
Med denne guiden er du godt rustet til å komme i gang, men skulle du trenge hjelp til din e-postmarkedsføring er det bare å ta kontakt med oss. Vi kan bistå med alt fra strategi og planlegging, til oppsett av e-postworkflows og tekstproduksjon.