Fra støy til engasjement – inbound marketing i praksis 

Inbound marketing er en digital markedsføringsstrategi som går ut på å tiltrekke og engasjere kunder med nyttig og godt innhold - som svarer på kundenes behov. Med inbound marketing øker du synligheten til merkevaren din, du får kundene til å oppsøke deg, og du bygger langvarige relasjoner.

Når så du sist en hel reklamepause på lineær-tv? Blir du bare utålmodig og irritert når du blir oppringt av en telefonselger? Hva ble det reklamert for på plakaten på busstoppet i dag tidlig?  

Eksemplene beskriver noe av det som kan være problematisk med tradisjonell reklame – vi liker ikke å bli avbrutt, og det skal mye til for å treffe riktig kunde. Vi blokkerer, hopper over og ignorerer det hvis det ikke føles relevant for oss.  

Men med inbound marketing gjør du det mulig at kundene finner deg. Inbound marketing er en markedsføringsmetode som fokuserer på å tiltrekke seg potensielle kunder gjennom relevant og hjelpsomt innhold.  

I en tid hvor nesten alle er online, har inbound marketing blitt en viktig strategi for å tiltrekke seg de riktige menneskene gjennom nyttig og engasjerende innhold. Det handler om å være der dine potensielle kunder allerede er, med svar på de spørsmålene de stiller og løsninger på problemene de har.

Innholdsfortegnelse:

Fra eksklusive smykker til HubSpot 

Nettopp det å hjelpe kunden var grunntanken til inboundpionerene Brian Halligan og Dharmes Shah. I 2007 grunnla de HubSpot og introduserte inbound marketing som en ny tilnærming til markedsføring. 

De fleste kjenner til og forstår tradisjonell, eller outbound, markedsføring. Det er rundt oss hele tiden i form av radio og tv-reklamer, trykte annonser, reklameplakater og onlineannonser.  

Selv om begrepet og metoden inbound marketing så dagens lys i 2007, ble konseptet født lenge før. Prinsippene som ligger til grunn for den moderne metodikken kan dateres tilbake til det attende århundret. “Blue book” dumpet i 1845 ned i postkassene til kundene til en ikke helt ukjent smykkeforhandler. Og med denne produktguiden hadde Tiffany & co laget den første direktepost-katalogen i USA.   

Internett forandret markedsføring 

Halligan og Shah merket at fremveksten av internett hadde forandret kundenes oppførsel og dermed også kundereisen. Folk ville ikke lengre bli forstyrret av irrelevante annonser, men gjøre egne undersøkelser for å kunne ta informerte beslutninger. Med den digitale tidsalderen og internett begynte folk å bruke søkemotorene til å finne tjenester og produkter de var interessert i.  

Dette gjorde at Halligan og Shah ville lage engasjerende og meningsfulle brukeropplevelser tilpasset hver enkelt forbruker, gjennom alle faser av deres personlige kundereise. Ideen om at du kunne la produktet ditt bli funnet i stedet for at du måtte finne kunden, utviklet seg til en egen markedsføringsstrategi. 

Definisjon og kjernetenkning i inbound marketing 

HubSpot definerer inbound marketing som en strategisk metodikk for å utvikle organisasjonen din ved å bygge meningsfulle og varige relasjoner med forbrukere, potensielle kunder og eksisterende kunder. Det dreier seg om å sette pris på og styrke disse menneskene slik at de når sine mål i alle fasene av deres kundereise med deg. Dette er viktig fordi når dine kunder lykkes, lykkes du. 

Inboundmetoden kan brukes på tre måter: 

  • Tiltrekk: tiltrekk de riktige folkene med verdifullt innhold og samtaler som posisjonerer deg som en pålitelig rådgiver.
  • Engasjer: presenter innsikt og løsninger som samsvarer med deres utfordringer og mål slik at de er mer tilbøyelige til å kjøpe fra deg. 
  • Begeistre: tilby hjelp og støtte slik at kundene dine lykkes med produktet ditt.  

Fordeler med inbound marketing 

Inbound marketing har mange fordeler sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsstrategier: 

  • Kostnadseffektivt: Inbound marketing er ofte mer budsjettvennlig enn outbound marketing. Leads generert gjennom inbound-markedsføring koster 61% mindre enn leads fra tradisjonell, outbound marketing, ifølge undersøkelser fra HubSpot.  
  • Langvarige kundeforhold: Inbound dyrker varige kundeforhold ved å fremme ekte engasjement og tilføre verdi til kundereisen. 
  • Gir autoritet: Konsekvent, innsiktsfull innhold posisjonerer bedrifter som tankeledere i bransjen, noe som skaper troverdighet og tillit blant forbrukerne. 
  • Informativt innhold: Inbound-markedsføring tilbyr en plattform til å dele informasjon til kunder, ikke bare om produkter, men også om bransjetrender, utfordringer og løsninger.  

Utfordringer med inbound marketing 

Selv om inbound markedsføring byr på mange fordeler, er det ikke helt uten utfordringer. Før du setter i gang med denne metoden er det lurt å være klar over disse: 

  • Tidkrevende: Det kan ta tid å bygge opp et publikum gjennom inbound-strategier, og resultatene er kanskje ikke umiddelbart synlige.  
  • Variable resultater: Suksessen til inbound marketing avhenger av kvaliteten og gjennomslaget til innholdet. Det er ikke garantert at innholdet når frem og engasjerer den tiltenkte målgruppen. 
  • Avhengighet av plattformer: Inbound marketing foregår i stor grad i digitale rom, noe som gjør bedrifter avhengige av stadig skiftende algoritmer og retningslinjer fra plattformer som sosiale medier og søkemotorer. 
  • Krav til ressurser: Regelmessig produksjon av høykvalitetsinnhold krever ressurser – både menneskelige og økonomiske – som mindre bedrifter kan ha vanskeligheter med å allokere.  

Komponenter i inbound marketing 

Inbound marketing er altså en helhetlig strategi som består av mange komponenter: 

  • Innholdsmarkedsføring: For eksempel, blogging, artikler, videoer, e-bøker, infografikker, podcast og lignende. 
  • Søkemotoroptimalisering (SEO): Hvordan du tiltrekker deg besøkende organisk. 
  • Sosiale medier: Engasjer og tiltrekk publikum gjennom sosiale plattformer. 
  • E-postmarkedsføring: Oppbygging av relasjoner gjennom personlig kommunikasjon. 

 

Innholdsmarkedsføring 

Definisjonen av content marketing ligger ganske tett opp til inbound marketing:  

“En strategisk markedsføringstilnærming som fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde et tydelig definert publikum – og drive lønnsom kundebehandling”. (Content Marketing Institute) 

Et av de første eksemplene på content marketing var det John Deere som sto for i 1895. Da kom den første utgaven av “The Furrow” ut, et magasin som ble publisert hvert kvartal. Bladet forsøkte ikke å selge noe, men forsøkte å utdanne forbrukeren og bygge en relasjon mellom selskapet og målgruppen. Dette er fortsatt et kjernefokus i content marketing.  

Innhold gir synlighet 

Så hva skjer om du dropper content marketing i markedstrategien? Uten godt innhold vil enhver bedrift ha problemer med å opprettholde den digitale synligheten til merkevaren. Det vil være vanskelig for kunder å finne selskapet ditt, og de som finner nettsiden din har kanskje ikke så lyst til å bli værende der særlig lenge.  

Godt innhold vil over tid gi eksponentiell verdi til ditt selskap. Og hvordan gjenkjenner du godt innhold hvis du ikke er en profesjonell tekstforfatter? 

Godt innhold bør: 

  • være enkelt og lettfattelig for leseren 
  • være enkelt å få overblikk over eller skumlese 
  • være optimalisert for søkemotorer og høy konverteringsrate 
  • være rikt på overskrifter og underoverskrifter 
  • være helt unik 
  • være på merkevare og klart kommunisere selskapets verdier 
  • svare på målgruppens utfordringer og behov 
  • hjelpe leseren heller enn å selge til dem (salg har en tendens til å øke organisk når brukere føler seg forstått og støttet).
  • krydres med relevante statistikker og/eller fakta fra anerkjente kilder 
  • være eviggrønt eller ha en form for nyhetsverdi – eviggrønt innhold fortsetter å gi verdi til bedriften din, mens blogger med nyhetsverdi hjelper med å drive rask, målrettet trafikk til nettstedet ditt.  
  • deles regelmessig på dine sosiale mediekanaler 

SEO 

Hvis du ønsker at nettstedet ditt skal være synlig er SEO, eller søkemotoroptimalisering, avgjørende. Det er SEO som trekker trafikk til nettstedet ditt og sørger for at brukere finner frem til landingssiden din.  

 SEO fokuserer på å forbedre organisk trafikk fra søkemotorresultater og sosiale medier. Søkemotoralgoritmene er designet til å lese kode og innhold på en nettside og avgjøre hvilken rangering de skal få basert på relevans.  

 SEO handler ikke bare om å dirigere trafikk til din side, målet er å få besøkende til å bli kunder.  

Lær mer om SEO

Sosiale medier 

Strategisk bruk av sosiale medier er avgjørende for å lykkes med inbound markedsføring. Med sosiale medieplattformer kan du forbedre merkevaresynligheten, engasjere målgrupper, drive trafikk til nettsider, generere leads og gjennomføre markedsundersøkelser. 

På sosiale medier kan du nå målgruppen din på en personlig måte. Ved å regelmessig dele verdifull innsikt, kan du posisjonere merkevaren din som en pålitelig ressurs og bygge tillit hos publikum. Sosiale medier gir også en unik mulighet til å bli kjent med målgruppen din – deres preferanser, utfordringer og mål. Med denne innsikten kan du lage skreddersydd innhold som møter deres spesifikke behov, styrker relasjoner og øker kundelojaliteten. 

 

SoMe kan gi trafikk til nettstedet ditt 

Engasjerende innhold på sosiale medieplattformer kan drive trafikk til nettstedet ditt, noe som positivt påvirker søkemotorrangeringene dine. Likes, delinger og kommentarer på innlegg øker også nettstedets autoritet i søkemotorenes algoritmer. 

Engasjement på sosiale medier er svært kostnadseffektivt. En vellykket sosial mediestrategi kan nå et bredt publikum, engasjere potensielle kunder og bygge relasjoner til en brøkdel av kostnadene for tradisjonelle outbound markedsføringsmetoder. 

 

E-postmarkedsføring 

E-postmarkedsføring er en virkningsfull markedsføringskanal som bedrifter kan bruke til å bygge sterkere bånd til sine kunder og for å drive salg.  

E-postene kan være nyhetsbrev, velkomstmailer, utdannende innhold, invitasjoner til noe, tilbud eller kampanjer, kunngjøringer eller remarketing. Siden abonnementene har valgt å skrive seg opp på din e-postliste er det mer sannsynlig at du kan konvertere dem her enn gjennom andre kanaler.  

E-postmarkedsføring er i teorien gratis hvis du ser bort fra tidsbruk og kostnader til verktøy du kan bruke til utsendelsene. Med en ROI på mellom 32 og 44 per krone bruk er dette den mest kosteffektive, direkte markedsføringskanalen.  

Lær mer om e-postmarkedsføring 

Inbound marketing: strategi og planlegging  

Sett deg mål og identifisere målgruppen  

Det første du må gjøre for å lage en inbound marketing-strategi for din bedrift, er å bestemme hva du vil oppnå. Er det å øke merkevarebevissthet, generere flere leads, øke salg eller beholde eksisterende kunder? 

Deretter må du identifisere din målgruppe. Analyser den eksisterende kundebasen og utfør en markedsundersøkelse for å lage ulike, ideelle kundeprofiler – eller personas. Få innsikt i dine kunders problemer, utfordringer, demografi, interesser og kjøpsatferd. Undersøk også hvilke kanaler de bruker for å finne informasjon. 

Dette skaper et godt grunnlag for å lage målrettet innhold som adresserer behovene og ønskene til din målgruppe, på de riktige kanalene.   

Lag en innholdsstrategi for hvert steg av kundereisen 

For å skape en effektiv inbound marketing-strategi er det viktig å tilpasse innholdet til hvert steg av kundereisen. Dette krever en detaljert forståelse av målgruppen, effektiv bruk av teknologi og kontinuerlig analyse for å sikre at strategiene justeres og forbedres over tid.  

Lær mer om innhold for kundereisen

  

Måling og analyse av inbound marketing-innsats 

Effektiviteten av en inbound marketing-strategi ligger i evnen til kontinuerlig å måle og analysere resultater for å identifisere hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Bruk av verktøy som Google Analytics, social media insights og marketing automation-verktøy gir dyptgående innsikt i hvordan brukerne engasjerer seg med ditt innhold og din merkevare.  

Viktige måleparametere inkluderer nettstedstrafikk, lead generation rater, konverteringsrater og kundetilfredshet. Regelmessig analyse av disse dataene hjelper med å forbedre innholdsstrategier, optimalisere kampanjer og øke ROI. 

Verktøy  

For å effektivisere en inbound marketing-strategi, er det avgjørende å integrere riktig teknologi. Customer Relationship Management (CRM) systemer spiller en nøkkelrolle ved å hjelpe bedrifter å administrere og analysere kundeinteraksjoner og data gjennom kundens livssyklus. Dette muliggjør bedre kundeservice, salgsprosesser og markedsføringsstrategier.  

 

Martech, eller markedsføringsteknologi, inkluderer et bredt spekter av verktøy og plattformer som bidrar til å automatisere oppgaver, samle inn data og utføre analyser. Bruk av disse verktøyene kan drastisk forbedre målretting, personalisering, og til slutt, kundenes engasjement og lojalitet. 

Inbound marketing i fremtiden 

Inbound marketing er dynamisk og tilpasser seg teknologiske fremskritt, endringer i forbrukeratferd og et skiftende markedslandskap. 

  • Kunstig intelligens (AI) transformerer måten merkevarer nærmer seg inbound marketing på. AI kan brukes til å personalisere brukeropplevelsen ved å automatisere innholdstilpasning basert på brukeratferd og preferanser. For eksempel kan chatbots gi umiddelbar kundestøtte eller veiledning basert på individuelle brukerbehov, mens anbefalingsmotorer kan foreslå relevant innhold eller produkter. I tillegg kan AI-baserte analyseverktøy forutse kundetrender og optimere kampanjer i sanntid, noe som fører til mer effektive og kostnadseffektive strategier. 
  • Visuelt og interaktivt innhold vil vektlegges stadig mer ettersom forbrukerne blir stadig mer visuelt orienterte. Inbound marketing vil derfor legge større vekt på video, interaktive elementer og rike medier. 
  • Fokus på brukeropplevelse og tilgjengelighet for å gjøre innhold sømløst, intuitivt og inkluderende.  
  • Integrasjon av stemmesøk og smarte enheter vil bli viktigere ettersom stemmesøk blir mer og mer vanlig. Det blir viktig å tenke over hvordan folk stiller spørsmål når de snakker i stedet for å skrive, og krever en ny tilnærming til SEO og innholdsproduksjon med mer fokus på naturlig språk og visuelle elementer. 
  • Transparent og ærlig kommunikasjon må vektlegges ettersom forbrukerne blir mer bevisste på alt fra hvordan produkter lages/bærekraft, til hvordan de håndterer personvern og sosiale spørsmål/samfunnsansvar.  
  • Etikk og personvern får økt fokus ettersom forbrukerne blir mer bevisste på hvordan bedrifter samler inn og bruker data. Bedrifter må vise åpenhet om sin datahåndtering og sikre at de overholder lover som GDPR (General data protection regulation).

Fremtiden for inbound marketing vil bli preget av en mer teknologi-drevet tilnærming som ikke bare tiltrekker seg kunder, men også skaper meningsfulle og varige forbindelser med dem. 

Kom i gang med inbound marketing

Inbound marketing endrer måten bedrifter kommuniserer med sitt publikum på. Det styrker relasjoner og øker synlighet gjennom relevant og verdifullt innhold. På denne måten forbedres ikke bare leadgenerering og kundelojalitet, men det gjør også markedsføringen mer kostnadseffektiv ved å engasjere kunder på deres premisser. 

Teknologiske fremskritt som AI betyr at bedrifter både møter utfordringer og muligheter for innovasjon. Skal du lykkes med inbound marketing avhenger det av at du leverer godt innhold og bygger sterke relasjoner basert på tillit. Sørger du for å kontinuerlig tilpasse og forbedre strategien, kan din bedrift oppnå store fordeler, drive vekst og skape varige resultater.  

Trenger du hjelp med å komme i gang?