Universitetet i Innlandet

Visuell identitet for Universitetet i Innlandet

 

I forbindelse med at Høgskolen i Innlandet fikk universitetsstatus, var det behov for både navneendring, ny logo, samt en revidering og fornyelse av den visuelle identiteten.

Den opprinnelige profilen var basert på at to høgskoler slo seg sammen og ble til en. I tillegg kommuniserte den samarbeid på tvers av ulike fagmiljøer og fagfelt. Dette var illustrert med et detaljrikt flettemønster med mange tynne streker, som gikk igjen i de fleste flater og i selve logoen. Dette resulterte i utfordringer i små størrelser, spesielt i dagens digitale kanaler.

Vi videreførte grunntankene i den eksisterende visuelle identiteten, men gjorde uttrykket lysere, lettere og mer moderne. Logoen ble gjort mer abstrakt gjennom en forenkling og tydeliggjøring, slik at den fungerte godt selv i små størrelser. Tanken om «fletting» ble også videreført i et eget grafisk element og som en metode for å «bygge» layout i ulike flater.

Den grafiske profilen ble ytterligere videreutviklet og modernisert med endringer av bl.a. fargepalett og typografi, i henhold til dagens krav til universell utforming. I tillegg ble det utarbeidet et omfattende malverk for å sikre en konsistent merkevare.