Ramsøy

Ferskvann har bistått Ramsøy med et bredt spekter av oppgaver innen markedsføring, design og digital strategi.

Bakgrunn

Ramsøy er en lokal rørleggerbedrift fra Lillehammer som tar på seg alt fra små rørleggeroppdrag til store prosjekter. Ferskvann og Ramsøy begynte sitt samarbeid i slutten av 2017. Vi har fortløpende bistått med ulike type oppgaver etter behov, som annonser i sosiale medier og på Google, strategi, markedsføring av kundekveld og oppdateringer av nettsiden. I 2021 laget vi en ny nettside for Ramsøy og begynte å arbeide mer med søkemotoroptimalisering og innhold.

Utfordring

Gjennom våre år med samarbeid har Ramsøy hatt forskjellige utfordringer. En av problemstillingene Ramsøy beskrev i starten var at de opplevde at mange så på dem som for store, og ikke forsto at de også leverte mindre tjenester. De ønsket å bli sett på som den lokale rørleggeren. I tillegg ville de gjerne bruke humor i markedsføringen. Ramsøy ønsket at vi fokuserte på rørleggertjenester, varmepumper og baderom, for å øke salget innenfor disse områdene.

Løsning

Kundereiser

I vår kommunikasjonsstrategi planla vi innhold for ulike deler av kundereisen, for å skape bedre engasjement – uansett hvor kjøpeklar publikumet er. Vi har veiledet potensielle kunder fra bevissthetsfasen, gjennom evalueringsfasen og over i beslutningsfasen. Noe av innholdet vi har laget har vært mer hjelpsomt og veiledende, mens annet har vært selgende.

Ferskvann har siden begynnelsen av samarbeidet bistått med kommunikasjonskonsepter og grafisk design for trykte og digitale flater. Vi har også laget animasjonsfilmer og innhold for sosiale medier, samtidig som vi postet innhold på deres Instagramkonto, og arbeidet med annonsering.

Vi har sørget for å fremme Ramsøy som den lokale rørleggeren, og har ofte brukt humor i markedsmateriellet og kommunikasjonen vår.

Kanaler

Målgruppen for Ramsøy er bred, og vi har valgt å prioritere Meta Suite (Facebook, Instagram), Snapchat og Google Ads i annonseringen. Meta Suite og Google har mye data, og algoritmene arbeider derfor veldig godt. Via disse kanalene kan vi enklere treffe relevant publikum, noe som gir gode resultater. I Snapchat har vi kunnet nå en noe yngre målgruppe i formater de foretrekker. I perioder har vi også brukt nativeannonsering i kjente aviser, for å bygge merkevaren og få mer rekkevidde.

Google

I Google bruker vi kanalene Google Display og Google Søk. Med hjelp av Google Display arbeider vi med merkevarekjennskap og synlighet mot et bredt publikum innenfor riktig geografisk område, samtidig som vi har kunnet nå nettsidebesøkende med ratergeting-annonser. Med Google Søk har vi nådd personer som aktivt søker etter informasjon om tjenester eller produkter som Ramsøy leverer. Dette er ofte personer som er nærmere et kjøp enn de vi når via Google Display.

Sosiale medier

I de sosiale mediekanalene har vi testet å nå ut til ulike type publikum med budskap for ulike deler av kundereisen. Kampanjene har hatt som mål å tiltrekke seg trafikk og konvertere besøkende til kunder. Her har vi blant annet delt artikler, guider, inspirasjon og informasjon om tjenester eller salg.

Performance marketing

For å oppnå best mulig resultater tester vi ofte ut ulike type annonser og publikum, for å se hva som fungerer best. Vi arbeider etter metoden “performance marketing” og følger med på resultatene og optimaliserer fortløpende.

Resultater

  • Økning i trafikk til nettsiden fra sosiale mediekanaler med 1339 %
  • Økning i trafikk fra betalte kanaler med 297 %, samtidig som kostnad per klikk har gått ned med 18–28 % (avhengig av kanal)
  • Økning i antall konverteringer med 162 %