Norli Gravdahl

I forbindelse med at bokhandelen skulle pusses opp og få helt nytt interiør ble Ferskvann reklame- og designbyrå hyret inn for å bistå med dekor til butikken.

Bakgrunn

Gravdahl bokhandel er en av Hamars eldste lokalt eide butikker. Bokhandelen er nå deleid av Norli Libris AS og har bøker som kjernevirksomhet.

Utfordring

Utfordringen for Gravdahl Bokhandel, som nå skulle blir en del av Norli, var å holde på sin lokale historie og identitet med røtter i byen siden 1937. Her arbeidet for eksempel dikteren Rolf Jacobsen en periode på 1950-tallet, og bokhandelen har alltid vært nært knyttet til regionens kulturelle liv, og da spesielt i forbindelse med lokale forfattere.

Butikksjef Tina Rørvik ville sørge for at kundene skulle få en helt unik opplevelse når de kom inn dørene til bokhandelen, at dekoren på veggene kunne skape rom for samtale. Så hvordan kunne vi hjelpe Gravdahl med å beholde sin identitet, samtidig som de skulle se fremover og bli en bokhandel for fremtiden?

Løsning

Vi ga kunden flere spennende retninger i form av skisser, og den endelige løsningen ble en rekke spennende collager av mennesker, blomster, dyr, objekter, m.m, for å visualisere en fantasiverden som kan skapes gjennom bøkene.

Collagene ble kombinert med sitater fra kjente forfattere, foto av både den gamle bokhandelen, lokale forfattere og viktige personer i butikkens historie, som Knut Faldbakken og tidligere eier Anne Bjørg Røed.

Veggdekoren ble spesielt tilpasset ulike områder i butikken: Kassaområdet med fokus på det historiske, inngangen til barneavdelingen der det visuelle forteller om bøkenes evne til å løfte drømmene, en vegg med unge, lokale forfattere og skribenter, samt en egen vegg dedikert til dikteren Rolf Jacobsen.

Dette prosjektet har vært veldig spennende å få være med på, og vi har hatt et tett og godt samarbeid med Ferskvann. Vi er veldig fornøyde med resultatet, og collagene ble virkelig prikken over i-en.
Tina Rørvik, butikksjef hos Norli Gravdahl Bokhandel

Skape liv i innredningen

Formålet med collagene var å gi butikken et spennende uttrykk som skilte seg fra andre bokhandlere, og som skapte liv i den rene, svarte innredningen. Motivene ble nøye valgt ut for å skape spennende collager for kundene, med friskt fargevalg og en dæsj humor.

Prosessen

Ferskvann var involvert i rådgivning i alt fra valg av fargepalett på veggene i butikken, collager i både bokhandelen og i kaféen, handlenett med dekor, folie på inngangsdører med mer. I prosessen var vi på flere befaringer og fulgte prosessen med den nye innredningen nøye. Med oss på laget hadde vi Reklamare, en svært erfaren leverandør av folie til vegg.

Teamet

Grafisk designer Heidi Pettersen og prosjektleder Cathrine Nilsen utførte prosjektet sammen med kunden.

Vi opplever at Ferskvann har hatt god forståelse og imøtekommet våre ideer om hvordan vi ønsket å ha det i bokhandelen.
Tina Rørvik, butikksjef hos Norli Gravdahl Bokhandel