XL-BYGG er eid av bolig- og byggevarekonsernet Mestergruppen, og er Skandinavias største byggevarekjede. De tilbyr kvalitetsmaterialer og -verktøy, samt profesjonell og hyggelig hjelp for både proff- og privatmarkedet.
Da butikkprofileringen i byggevarehusene skulle utvikles og oppgraderes, var Ferskvann en naturlig samarbeidspartner som primærbyrå for XL-BYGG og forvalter av merkevaren.
Kundens mål og ønske var å sørge for en god kundereise i butikk, samt styrke kjedens merkevare og bygge opp under kundeløftet «Den hyggelige eksperten».
Vi utviklet elementer i butikk som skal hjelpe kunden med å raskt ta riktige valg knyttet til små eller store byggeprosjekter, i tillegg til å fungere som salgsverktøy for ansatte.
Løsningen ble en total oppdatering av både tekstinnhold og nytt grafisk uttrykk på navigasjons- og informasjonselementer i byggevarehusene. Det grafiske konseptet er utviklet i samarbeid med retailbyrået Reactor. Ferskvann har, i tillegg til å sette opp alle grafiske elementer også sørget for fotoopptak til bruk på grafiske flater i butikk og trelasthall.
Inspirerende bilder og portretter av ansatte i XL-BYGG viser det ferdige drømmeprosjektet og gir et ansikt på den hyggelige eksperten. Fargene brukes for å differensiere mellom navigasjon, produktguider, tjenester og kampanje. Ikoner og navigasjonspiler gjør kundereisen enklere.
For at kunden skal kunne handle på egenhånd, er butikken kategorisert for å gjøre det enkelt å sammenligne og velge produkter. Produktinformasjon, tips og råd støtter opp om dette, alt for å gjøre handleopplevelsen bedre og enklere for kundene.