XL-BYGG butikkprofilering

Kommunikasjon i butikk tilrettelagt for å støtte, hjelpe og gi inspirasjon i kjøpsprosessen.

Bakgrunn

XL-BYGG er eid av bolig- og byggevarekonsernet Mestergruppen, og er Skandinavias største byggevarekjede. De tilbyr kvalitetsmaterialer og -verktøy, samt profesjonell og hyggelig hjelp for både proff- og privatmarkedet.

Da butikkprofileringen i byggevarehusene skulle utvikles og oppgraderes, var Ferskvann en naturlig samarbeidspartner som primærbyrå for XL-BYGG og forvalter av merkevaren. 

Oppgave og løsning

Kundens mål og ønske var å sørge for en god kundereise i butikk, samt styrke kjedens merkevare og bygge opp under kundeløftet «Den hyggelige eksperten».

Vi utviklet elementer i butikk som skal hjelpe kunden med å raskt ta riktige valg knyttet til små eller store byggeprosjekter, i tillegg til å fungere som salgsverktøy for ansatte.

Løsningen ble en total oppdatering av både tekstinnhold og nytt grafisk uttrykk på navigasjons- og informasjonselementer i byggevarehusene. Det grafiske konseptet er utviklet i samarbeid med retailbyrået Reactor. Ferskvann har, i tillegg til å sette opp alle grafiske elementer også sørget for fotoopptak til bruk på grafiske flater i butikk og trelasthall.

Inspirerende bilder og portretter av ansatte i XL-BYGG viser det ferdige drømmeprosjektet og gir et ansikt på den hyggelige eksperten. Fargene brukes for å differensiere mellom navigasjon, produktguider, tjenester og kampanje. Ikoner og navigasjonspiler gjør kundereisen enklere.

For at kunden skal kunne handle på egenhånd, er butikken kategorisert for å gjøre det enkelt å sammenligne og velge produkter. Produktinformasjon, tips og råd støtter opp om dette, alt for å gjøre handleopplevelsen bedre og enklere for kundene.

Dette har vært et stort prosjekt med et bredt omfang, og vi er svært godt fornøyde med leveransen fra Ferskvann.
Anders Vaagan, Leder anleggs- og kompetanseutvikling
Foto: Leverandører / Lars Martin Bøe / Ferskvann