Hva er lyden av ditt firma?

En miniguide til radioreklame som huskes.
Nærbilde av mikrofon i studio

Vi lytter mer og mer!

Vi elsker historier, og ingenting trigger vårt indre landskap som lyd. Det kan være en av grunnene til at radioreklame holder seg stabilt mens mange andre kanaler svinger kraftig i bruk og effekt. Faktisk viser Deloittes medievaneundersøkelse at radio har, sammen med TV og sosiale medier, økt i antall daglige brukere til tross for Covid-19. Så hva er egentlig lyden av ditt firma, eller eksisterer den kanskje ikke enda?

Hva er en god radioreklame?

Svaret ligger spesielt i detaljene, historien som blir fortalt, og den generelle idéen bak. Hvis man velger å slenge ut informasjon som like gjerne kunne stått som tekst i en annonse, så uteblir effekten. I tillegg mister man fort potensialet i kanalen, nemlig å fortelle noe som skaper bilder i lytterens hode.

Tre steg til radiohimmelen

En god radioreklame bør inneholde tre ting (og her hopper vi over person-forteller-med-entusiasme-om-produkt-med-musikk-i-bakgrunnen-reklamene)

  • Rett på sak
    Finn en idé som lytteren forstår med én gang. Du har liten tid og det er lurt å holde seg i et lydlandskap som ikke tar fokus fra budskapet. Begynn dialogen midt i handlingen, så du slipper å bruke verdifull tid på etablering av situasjon og karakterer.
  • Troverdig fortellerstemme
    Troverdige karakterer har ikke bremsene som du har … de har sine egne. Bruk skuespillere som kan være karakteren. Det er nyanser som gjør forskjellen, og forskjellen utgjør enormt mye.
  • Tydelig avsender
    Så, nå var det 30% rabatt på fliser … men hvem sa det? Det er lett å glemme avsenderen når man har en god idé. Gjør en avsjekk på tydelighet før du spikrer idéen. Selv om det er verdens morsomste, dypeste, mest utrolige idé, vil den ikke gjøre noe som helst nytte dersom man glemmer hvem som fortalte den. Du kan tenke deg selv: Hvilke reklamer fra radio husker du spesielt godt? For min del er det faktisk «Hurtigruta Carglass» sin karakteristiske sang og han showmannen som synger «Garderooobemannen» som har utpreget seg mest. Felles for disse er lydlogoen, bruken av jingle og selvfølgelig høy frekvens på annonseringen. Dette bygger kjennskap og holder merkevaren top of mind.
Produserer podcast i eget studio

Podcast øker i popularitet

For noen merkevarer kan det heller være bedre med reklame i podcast, eller kanskje lage sin helt egen podcast. Dette avhenger av ønsket målgruppe og kontekst. Det er også økt grad av sponset innhold i podkaster. Nyeste brukertall viser at 44 % lytter på podkast i Norge, og at mest populære sjangre er humor, nyheter, livsstil, fagrelaterte og deretter krim.

Det er kun utvalgte kommersielle aktører som opererer med reklame i podcaster, ikke NRK.

Vi hjelper deg

Ta kontakt med oss i Ferskvann om du ønsker hjelp til idé og produksjon av radioreklame eller podcast! Vi har eget studio, med alt du trenger av tekniske duppeditter, og selvfølgelig dyktige lydfolk som hjelper deg ☺