Vi elsker historier, og ingenting trigger vårt indre landskap som lyd. Det kan være en av grunnene til at radioreklame holder seg stabilt mens mange andre kanaler svinger kraftig i bruk og effekt. Faktisk viser Deloittes medievaneundersøkelse at radio har, sammen med TV og sosiale medier, økt i antall daglige brukere til tross for Covid-19. Så hva er egentlig lyden av ditt firma, eller eksisterer den kanskje ikke enda?
Svaret ligger spesielt i detaljene, historien som blir fortalt, og den generelle idéen bak. Hvis man velger å slenge ut informasjon som like gjerne kunne stått som tekst i en annonse, så uteblir effekten. I tillegg mister man fort potensialet i kanalen, nemlig å fortelle noe som skaper bilder i lytterens hode.
En god radioreklame bør inneholde tre ting (og her hopper vi over person-forteller-med-entusiasme-om-produkt-med-musikk-i-bakgrunnen-reklamene)
For noen merkevarer kan det heller være bedre med reklame i podcast, eller kanskje lage sin helt egen podcast. Dette avhenger av ønsket målgruppe og kontekst. Det er også økt grad av sponset innhold i podkaster. Nyeste brukertall viser at 44 % lytter på podkast i Norge, og at mest populære sjangre er humor, nyheter, livsstil, fagrelaterte og deretter krim.
Det er kun utvalgte kommersielle aktører som opererer med reklame i podcaster, ikke NRK.
Ta kontakt med oss i Ferskvann om du ønsker hjelp til idé og produksjon av radioreklame eller podcast! Vi har eget studio, med alt du trenger av tekniske duppeditter, og selvfølgelig dyktige lydfolk som hjelper deg ☺