Hva er Google Consent Mode v2 og hvorfor du må oppdatere innen mars 2024

Skal du fortsette med Google Ads og Analytics i 2024? Da må du sørge for å få på plass Google Consent Mode v2! Uten Consent Mode v2 vil du miste muligheten for funksjoner knyttet til målinger, remarketing og personlig tilpasning av annonser etter mars 2024.
Popup-vindu på nettside som viser brukerens samtykkevalg for cookies og sporing med Google Consent Mode v2

Hva er Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 ble introdusert i slutten av november 2023 og er en oppdatert versjon av den originale Consent Mode. Når en besøkende på nettstedet ditt velger om de vil tillate informasjonskapsler eller ikke, sørger Consent Mode v2 for at valget blir respektert og kommunisert riktig til Googles verktøy som Google Ads og Analytics.

Hva er nytt i Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 endrer hvordan nettsider kommuniserer brukerens samtykkevalg til Googles tjenester som Google Ads og Analytics. Hovedendringene er:

  • To nye parametere: ‘ad_user_data’ og ‘ad_personalization’
  • Obligatorisk implementasjon for alle nettsteder som bruker Googles tjenester innen mars 2024
  • To valg for implementering (Basic og Advanced)
  • Et krav for å være i samsvar med gjeldende reguleringer og lovgivning
  • Gjelder sporing som foregår på nett- og serverside

Hva er forskjellene på Basic og Advanced Google Consent Mode v2?

I Basic-versjonen fungerer Consent Mode v2 på følgende måte:

  • Brukere besøker nettsiden din
  • Noen besøkende sier nei til sporing og andre sier ja
  • Kun data for de besøkende som sier ja går videre til Google Ads og Google Analytics 4

I Advanced-versjonen fungerer Consent Mode v2 slik:

  • Brukere besøker nettsiden din
  • Noen besøkende sier nei til sporing og andre sier ja
  • Data fra besøkende som sier ja går videre til Google Ads og Google Analytics
  • Data fra besøkende som sier nei går videre til Google Ads og Google Analytics via anonymiserte pings
    • Men kun data om hva slags enhet, konverteringstype, tid på dagen og land

I Advanced-versjonen vil dataene fra brukere som ikke samtykker være få og anonymiserte, men til gjengjeld vil Google bruke maskinlært AI for å minimere hullene i dataene. Selv om det ikke vil være helt nøyaktig, så vil denne AI-drevne fremgangsmåten sørge for at du beholder bedre innsikt enn å kun belage seg på data fra brukere som har samtykket.

Hva skjer hvis du ikke setter opp Consent Mode v2 innen mars 2024?

Det vil være obligatorisk å oppdatere og aktivere Consent Mode v2 hvis bedriften din samler inn trafikk og informasjon fra brukere rundt omkring i verden, men spesielt for brukere i Europa. Noen konsekvenser for å ikke sette opp Consent Mode v2 vil være:

  • Store fall i mengden trafikk som blir målt
  • Store fall i konvertering
  • Stadig mindre nøyaktige data på spesifikke målinger som nye brukere mot tilbakevendende
  • Økende forverring av kvaliteten på smart bidding i Google Ads
  • Problemer med å overholde gjeldende reguleringer og lovverk

Hvordan implementerer man Consent Mode v2?

For å gjøre det enklere å få på plass Google Consent Mode v2 er det lurt å bruke en samtykkebehandlingsplattform (CMP). Sjekk med de som drifter nettsiden din om løsning eller ta kontakt med oss i Ferskvann. Vi kan anbefale løsninger og hjelpe til med implementering.

Helt til slutt vil implementering av Google Consent Mode v2 innen mars 2024 være avgjørende for å bevare funksjonalitet i Google Ads og Analytics, samt for å overholde reguleringer og lovverk. Ved å proaktivt oppdatere til Consent Mode v2 sikrer du din bedrifts sin evne til effektiv digital markedsføring og slår et slag for dine kunders personvern på nett.