En gjenkjennbar merkevare skapes ved å være konsekvent i hvordan du ser ut. Inkonsekvent bruk av farger, skrifttyper og illustrasjonsstiler kan skape forvirring og svekke merkevaren din. Bestem deg for én eller to faste skrifttyper, noen få farger, og en klar stil som kan brukes på tvers av alle kanaler.
Når merkevaren din ser ulik fra plattform til plattform kan det skape forvirring og svekke tillit til bedriften din.
Dette er hvor en designmanual kommer inn i bildet. En designmanual fungerer som en guide som sikrer at merkevaren din fremstår konsekvent uansett hvor den vises. Den er del av din bedrifts visuelle identitet.
Hver kanal har sine egne krav til formater og brukergrensesnitt. Forvrengte bilder, tekst som skjules av grensesnittkomponenter, eller logoer som kuttes i profilbilder, er vanlige feil.
Sørg for at bildene og innholdet ditt tilpasses de tekniske kravene til hver plattform – enten det er Instagram og Facebook eller som vist på bilde under; TikTok. Her du kan gjerne bruke kanalenes egne retningslinjer for bildestørrelser og sørg for at viktig tekst og elementer holdes innenfor sikkerhetssonene.
Vurderer du å starte med markedsføring på sosiale medier?
Et av de største problemene vi ser, er innhold med for lav kontrast mellom tekst og bakgrunn. Dette er ikke bare et problem for mennesker med synshemninger, men også for alle som ser på innholdet med lav lysstryke eller i sterkt sollys.
Les mer om universell utforming på sosiale medier.
Tips: Bruk verktøy som Color Contrast Analyser for å sjekke kontrastene dine, og sørg for at innholdet ditt er tilgjengelig for alle.
Ofte har du mye på hjertet, og da kan det være vanskelig å prioritere hva som er viktigst. Hvis du sier alt, sier du ingenting. Et tydelig budskap krever et tydelig hierarki. Løft frem det viktigste i budskapet ditt, kutt ned på tekstmengden, og gjør det lett å forstå hva som skal leses først.
Design handler også om å guide leseren – bruk overskrifter, punktlister og visuelt hierarki for å gjøre budskapet ditt enklere å navigere.
Mobilskjermer har høyere oppløsning enn man skulle tro. Dette betyr at bilder, logoer og grafikk av lav kvalitet ser kornete og uprofesjonelle ut. Sørg for å bruke høyoppløselige bilder og logoer, slik at innholdet ditt ser skarpt og profesjonelt ut – uansett hvilken skjerm det vises på.
Tips: Sørg for å ha minst 72 ppi (pixel per inch) når man lager noe til skjerm.
Små justeringer i hvordan du forholder deg til design og utforming på sosiale medier kan gjøre en stor forskjell på hvordan din merkevare oppfattes. Med en gjennomført stil, god tilpasning til de ulike plattformene og profesjonelt innhold, står du sterkere i kampen om oppmerksomhet.
Er du usikker på hvordan du kan forbedre designet ditt? Vi står klare for å hjelpe. Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan løfte deg og din merkevare til neste nivå.