TheVIT er et konsulent/regnskap/økonomi-selskap som går langt i å bli en naturlig del av sine kunders hverdag. Nesten som en in-house-avdeling. De er engasjerte og dedikerte til ett mål: Å hjelpe sine kunder til å utvikle seg.
TheVIT har en arbeidsmodell som de kaller «Den gylne trappa», samt en beskrivelse av sine tjenester som kalles «vifta». Vi tok tak i disse uttrykkene da vi utformet logo og profil.
Formen på logoelementet «vifta» hentet vi fra Fibonaccis tallrekke (1×1.618) som også regnes som formelen for det gylne snitt, og som kan regne ut spiralene i naturlige fraktaler. Fra solsikker til galakser. Det er så mye tall at det nesten er kunst.
Logo og logoelement har vært sterkt førende for profilen.
Fargepaletten består av de to hovedfargene dyp blå, for forankring innen finans, og den gylne fargen, for en visualisering av TheVIT som en del av kunden, i tillegg til støttefarger. Fargene skaper et eksklusivt og business-preget uttrykk.
For å myke opp det hele og gjøre profilen mer imøtekommende er det valgt en avrundet font, Quicksand, for å gi et vennligere uttrykk i kommunikasjon med kundene.
Det grafiske elementet er hentet fra logosymbolet. Dette er fleksibelt i bruk og kan brukes i sin helhet, eller som utsnitt.
Grafisk designer Joakim Viken, tekstforfatter Thomas Selvaag Moss, prosjektleder Inger Felde Nordby og rådgiver Rune Jenssen jobbet med prosjektet hos Ferskvann.