Ideal Flatbrød

Vi har gitt Ideal flatbrød ny drakt.

Bakgrunn

Etter snart 100 år på norske middagsbord, trengte Ideal flatbrød en oppfriskning. Den nye forpakningen forlenger holdbarheten og er enklere å kildesortere. Flatbrødet er også litt tykkere, som gjør at det kan brukes til flere anledninger enn tidligere: frokost, lunsj, tilbehør til middag, eller som et lite mellommåltid. Målgruppen er nordmenn flest, men primært aldersgruppen 40+. 

Bilde av Ideal flatbrød pakning

Løsning

For å ivareta den stolte historien og tradisjonen rundt produktet, har vi tatt tak i de eldste og opprinnelige mønstrene som kunne oppdrives, som historisk har vært benyttet for Ideal Flatbrød. Disse ble benyttet til inspirasjon når vi tegnet om og moderniserte uttrykket på den nye pakken. Fargene er også historisk forankret til produktet, samtidig som det underbygger det norske opphavet.

Gjennom bilder har vi valgt å gi forbruker nye og mer tidsriktige tips til når mat kan kombineres med flatbrød for å øke matgleden. Marianne Pfeffer Gjengedal og Lars Martin Bøe har bistått på foto og Charlotte Mohn Gaustad har stått for råvarer og matstyling. 

Vi har jobbet med Ferskvann gjennom en årrekke, og setter stor pris på å ha et lokalt, kreativt byrå av det kaliberet som Ferskvann er. Arbeidet med Ideal Flatbrød var et krevende case; hvor vi ønsket å fornye et produkt som i 2024 blir 100 år gammelt – som fortsatt skulle være lett for forbruker å kjenne igjen på hylle i butikk. Ferskvann er alltid fleksible, også på kort varsel – noe som er viktig for oss som jobber i en bransje hvor ting skjer fort. I tillegg er de løsningsorienterte, effektive og på alle måter ryddige fra A til Å. Og noe av det vi liker godt er den «ujålete» tilnærmingen og tilstedeværelsen i samarbeidet.
Monika Thoresen, Brand Manager Wasa, Barilla Norge AS
Ideal flatbrød bakside pakke

Team fra Ferskvann

Amund Flisen – Art Director/Grafisk designer
Pål Henning Berg – Konsulent/Prosjektleder