ClevAir, som tidligere gikk under navnet Smart Plants, er det ledende norske selskapet innen optimalisering av varme-, ventilasjons- og klimaanlegg. Deres plattform reduserer bygningers strømforbruk med inntil 40 %.
Ved å kombinere personas og kundereiser med søkeordsanalyser, har vår digitale rådgiver, sammen med ClevAir, begynt å bygge opp et bibliotek av relevante fagartikler. Artiklene generer organisk trafikk, svarer på spørsmål som potensielle kunder lurer på og hjelper dem videre på sin kundereise.
Da samarbeidet startet hadde ClevAir nylig opprettet en ny nettside med sitt nye bedriftsnavn. De ønsket mer og relevant trafikk til nettsiden og ville bygge opp en base med godt og søkemotoroptimalisert innhold før de brukte penger på annonsering.
En utfordring for SEO-prosjektet var at ClevAirs produkt er en smal nisje med lavt volum på de mest relevante søkeordene.
Løsningen ble å sørge for god rangering på de relevante søkeordene og i tillegg gjøre målgruppen bevisst på mulighetene ved deres type tjenester. Dette ved å nå dem på andre nærliggende og relevante temaer.
Vår digitale rådgiver begynte med en innholds- og konkurrentanalyse, etterfulgt av søkeordsanalyser for hovedsidene. Deretter ble sidene søkemotoroptimalisert.
Sammen med kunden ble det laget personas og kundereiser. I arbeidet tok vi utgangspunkt i informasjon ansatte i ClevAir hadde om kundene. Dette ble komplettert med data fra Google Analytics og sosiale medier, i tillegg til at ClevAir selv utførte en spørreundersøkelse for å bekrefte at våre antakelser var riktige.
Gjennom prosjektet har vår digitale rådgiver veiledet innen SEO, innholdsstrategi og innholdsplanlegging. Hun har blant annet foreslått innhold, gjort søkeordsanalyser, arbeidet med lenkebygging, veiledet skribenter og optimalisert innhold med tanke på SEO, lesbarhet, lenker, CTA-er og konvertering.
Kontakten med markedssjef Sonja i ClevAir har vært tett og med kommunikasjon nesten daglig. Det som begynte som et tidsbegrenset prosjekt, utviklet seg til et langsiktig samarbeid.