Hunderfossen Eventyrpark skal bære en viktig del av norsk kulturarv. Da parken skulle utvikle et nytt kommunikasjonskonsept var utfordringen å finne en måte og gjøre eventyr spennende for en ny generasjon, som i mindre grad har vokst opp med Asbjørnsen og Moe.
Med utgangspunkt i parkens pay-off: der eventyr blir virkelighet, lagde vi et eget univers. For hva skjer dersom vi slipper løs eventyret i vår hverdag?
Vi opprettet nyhetskanalen HF-nytt, som dekket hverdagsnyheter hvor troll, nøkker, tusser, askeladder, hekser og andre eventyrfigurer var involvert. Konseptet fungerte uansett om man skulle promotere parkopplevelser, formidle koronarestriksjoner eller lage en rekrutteringsannonse.
Hunderfossen iverksatte sin nye markedsstrategi høsten 2019. En sentral del av strategien var å løfte den digitale satsingen, med spesielt fokus på å skape nytt og engasjerende innhold. Hunderfossen ønsket å ha eventyrtematikk og humor som bærende elementer i markedsbudskapet. HF-nytt ble utviklet etter workshops med Ferskvann.
– Det er spesielt moro å jobbe med et fantasiunivers. Her kommer du unna med ting som ville vært helt utenkelig for andre merkevarer. Desto mer leken og vågal du er, desto større er responsen fra mottakerne i sosiale medier, forteller tekstforfatter i Ferskvann, Johan Høstmælingen.
– Vi kan trygt konkludere med at HF-nytt har blitt en «snakkis» og suksess, sier markedssjef i Hunderfossen, Mads E. Larsen.
Konseptet kan tilpasses og skaleres ut fra tematikk. Det har vært nyhetssaker om Askeladden som er kidnappet, troll som får innføring i nye smittevernregler i parken, troll som oppsøker fritidshulene til tross for strenge restriksjoner (skjedde midt under stengingen av hytteområder), trygg park-kampanjen og, ikke minst, utlysning av stillingen som ny markedssjef i Hunderfossen.
– Vi har mottatt svært gode tilbakemeldinger på HF-nytt, og at videoene er underholdende for både barn og voksne. Humoren og mystikken som bygges som følge av at det er 3D-animerte troll eller eventyrfigurer involvert, ivaretar Hunderfossens tone of voice på en god måte, poengterer Larsen.
HF-nytt-konseptet har potensiale for å leve lenge da det dyrker den god idéen og er veldig skalerbart.
Tekstforfatter Johan Høstmælingen, grafisk designer/motion designer Bjørn Inge Bjørnstad, art director Bård Kjølstad og tekstforfatter Thomas Selvaag Moss har jobbet med prosjektet hos Ferskvann.