Animasjon = effektivt og moro!

En animert film er en effektiv måte å vise et produkt, tjeneste eller å fortelle en historie.

Animasjon gir et visuelt blikkfang i sosiale medier som skiller seg ut i mengden og fanger oppmerksomhet. Animasjonsfilmer er gjerne enkle å forstå takket være forenklet virkelighet, og tilbyr et bredt utvalg av stiler, karakterer og lokasjoner. Enten du trenger korte snutter til sosiale medier eller større prosjekter kan vi hjelpe deg med å få oppmerksomhet.

Hva er animasjon?

Animasjon er en filmteknikk som brukes til å skape effekter og visualisere ideer som ikke er mulig å skape i virkeligheten. Digital animasjon er den mest brukte teknikken i dag, der datamaskiner og programvare brukes for å skape figurer, objekter og bevegelser.

Det er mange ulike typer animasjon, som 2D-, 3D- og stop-motion-animasjon. Hver type har sine egne unike egenskaper og utfordringer, men det aller viktigste for oss som arbeider med dette er å formidle en historie eller budskap på en engasjerende og underholdende måte.

Når bør man bruke animasjon?

Animasjon er godt egnet til mange forskjellige budskap og stemninger, og kan passe for de aller fleste merkevarer og bedrifter. Å bruke flere kreative tilnærminger som for eksempel en vanlig film med 3D-elementer eller en blanding av 2D og 3D gir et oppsiktsvekkende visuelt uttrykk og kan forbedre effektiviteten i kommunikasjonen.

3D-animasjon

3D er den mest komplekse formen for animasjon og involverer en rekke spesialiserte ferdigheter og programvareverktøy, inkludert 3D-modellering, teksturering, belysning og animering. Den har uendelige muligheter når det gjelder anvendelse, fortellerteknikk og visuelt uttrykk. 3D er også veldig effektivt når du vil skape følelser og høy gjenkjennelse.

Spille

2D-animasjon

En annen teknikk er mer tradisjonell 2D-animasjon. Også her kan du velge å formidle budskapet ditt gjennom tegninger eller ved hjelp av tekst, samt ulike grafiske og geometriske elementer eller kombinasjoner. Mer abstrakt design er generelt raskere og billigere å produsere og er spesielt god til å forklare tung informasjon på en enkel og elegant måte.

Spille

Bør du velge 3D- eller 2D?

2D- og 3D-animasjon har begge sine fordeler og ulemper, og hvilken type du skal bruke avhenger av formålet med animasjonen og budsjettet ditt.

2D-animasjon er vanligvis enklere og billigere å produsere, og du kan lettere lage vakre og detaljerte tegninger. En stor fordel med 3D er realismen, noe som gjør det enklere å påvirke seerne følelsesmessig, men også å vise frem objekter på en realistisk måte. Med 3D er det også flere muligheter for kameravinkler og bevegelse.

Infografikk – informativ animasjon

Du ser de ofte på sosiale medier; korte videoer med animasjoner som forklarer eksempelvis en tjeneste, forretningsidé eller et konsept. I markedsføring kaller vi disse animerte forklaringsvideoer eller infografikk. Med infografikk kan du forklare komplekse budskap på en enkel og engasjerende måte, samtidig som du øker sjansen for å bli lagt merke til.

Spille

Kanaler og spredning

En animasjonsfilm er ekstremt allsidig og kan brukes i forskjellige kanaler og for ulike formål. Det kan brukes til å forklare ting eller informere folk i eller utenfor organisasjonen din, eller til engasjerende eller selgende budskap mot potensielle kunder.  

I tillegg til i sosiale medier, reklame og på nettsiden din, kan du også bruke animasjonsvideoer på messer og arrangementer hvor du kan introdusere deg selv og forklare for publikum hva din bedrift eller produkt gjør på et øyeblikk.

Høy in-house-kompetanse

I Ferskvann Reklamebyrå har vi all kompetansen in-house og våre animatører gjør alt fra design og animasjon i 3D til enkel 2D uten fordyrende mellomledd. Dette gir ikke bare lavere kostnader for deg som kunde, men gjør det også enklere for deg å være tettere involvert i prosessen om du skulle ønske det.

Spille