Ferskvann reklame- og designbyrå på Hamar styrker sin digitale satsing med Josefin Sandberg (35). Hun ble en del av Ferskvann 1. juni og går inn i rollen som innholdsstrateg og digital rådgiver.

Etter nesten to år i tur.digital i Lillehammer, skiftet Josefin arbeidssted til hjembyen Hamar og Ferskvann. I dette intervjuet blir du litt kjent med Josefin og bakgrunnen hennes og hvordan hun vil bistå deg som kunde til å nå dine mål. 

Hvem er du?

Josefin Sandberg er ny digital rådgiver i Ferskvann

Jeg er en kunnskapssøkende, nysgjerrig og analyserende type, som engasjeres av å utvikle kundenes digitale strategier og hjelpe dem opp og frem. Når jeg ikke jobber, liker jeg å være sammen med sønnen, kjæresten og vennene mine. Jeg ønsker å være mest mulig ute og driver gjerne med aktiviteter som løping, langrenn, 
slalåm, klatring, seiling og friluftsliv.

Hva med digital markedsføring motiverer deg?

Den beste belønningen for arbeidet synes jeg er å se resultatene i tydelige data og tall, og selvfølgelig; fornøyde kunder, sier Josefin. For å lykkes med dette kreves blant annet innsikt i kundens målgruppe og målgruppens kundereise, i tillegg til kontinuerlig testing og optimalisering av kampanjer og innhold. 

Josefins bakgrunn

Josefin kommer opprinnelig fra Umeå i Sverige, og flyttet til Norge rett etter en bachelor i digital medieproduksjon i 2010. Etter nesten fem år med TV-produksjon i Ålesund og Oslo, tok hun kurs innen entreprenørskap, økonomi og markedsføring på BI. Utdanningen på BI ga mersmak, og interessen for strategi og markedsføring vokste.

De siste årene har Josefin arbeidet mye med inbound marketing, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO) og annonsering. Både in-house hos bedrift, fra enkeltmannsforetak og fra digitalbyrået tur.digital. I tillegg har hun vært deleier og markedssjef i Terapivakten, som tilbyr terapi digitalt og ved hjemmebesøk.

Ansvarsområder i Ferskvann

I Ferskvann har Josefin blitt en del av markedsføringsteamet og kommer til å arbeide bredt med oppgaver innen digital markedsføring strategi, rådgivning, inbound marketing, SEO, innhold og annonsering.

Jeg blir også en del av ressursgruppen og er med og utvikler Ferskvanns digitale strategi og tjenestetilbud. Oppgaver jeg gleder meg til å ta fatt på!

Vi er i gang med å bygge opp et sterkt initiativ innenfor det digitale fagfeltet og med økende etterspørsel er vi glade for at vi klart å tiltrekke oss en knakende dyktig rådgiver som Josefin, sier Thomas W. Köhl, daglig leder. Hennes erfaring og kompetanse vil komme både Ferskvann og kundene til nytte i årene som kommer. 

Hvordan vil du prege Ferskvann som byrå?

Jeg vil fremfor alt bidra med et større fokus på arbeid med kundereiser, konverteringsoptimalisering, inbound marketing og søkemotoroptimalisering. Jeg er også veldig opptatt av at nettsider har god brukervennlighet og en høy grad av lesbarhet. Dette er faktorer som også påvirker arbeidet med SEO. 

Hvilke råd vil du gi bedrifter som ønsker å begynne med inbound og SEO?

Inbound og SEO er store områder, og hvis du ikke har arbeidet med det tidligere er det lurt å gjøre grundig research og ta noen nettkurs før du begynner, sier Josefin. 

HubSpot har mange nyttige kurs innen inbound marketing. For søkemotoroptimalisering er jeg veldig glad i å bruke Moz sin nettside; det er en gullgruve full av gode artikler. Jeg liker også Search Engine Journal

Det er tidkrevende å begynne helt fra scratch, og hvis bedriften din ikke har kapasitet til å arbeide med inbound marketing og SEO selv, er det lurt å få hjelp av en konsulent eller et byrå. Det vil både kunne gi dere en rask start, samtidig som dere kan være sikre på at dere gjør ting riktig. 

Inbound- og SEO-pakker

I Ferskvann skreddersyr vi inbound- og SEO-pakker tilpasset hver enkel kunde. Vi begynner gjerne med et startprosjekt og tilbyr deretter månedlig rådgivning for å sikre at bedriftene når sine mål.

Lyst på en kaffekopp og en prat om hvordan jeg og Ferskvann kan bistå dere innenfor digital markedsføring? Ta gjerne kontakt på josefin@ferskvann.no 

Hvorfor bør bedrifter jobbe effektivt med inbound og SEO?

I den stadig mer digitaliserte verden vi lever i, er nettsiden grunnsteinen i markedsføringen. Alle digitale initiativ leder som regel til nettsiden din. Uten en god nettside som gir besøkende den informasjonen de trenger for å kunne foreta ønsket handling, er det vanskelig å oppnå målene sine. 

Inbound er en metodikk som går ut på å tiltrekke relevante besøkende til nettsiden, konvertere de til leads og deretter til kunder. Ved hjelp av informativt innhold tilpasset målgruppen, veiledes kunden gjennom hele kundereisen.

SEO er en viktig del av inbound marketing. En nettside som er optimalisert for god synlighet i søkemotorer vil kunne gi store mengder “gratis” trafikk. Hvis du kombinerer søkemotoroptimalisering, godt og brukervennlig innhold og inbound-markedsføring, vil du ha en nettside som arbeider effektivt for deg døgnet rundt.