Hunderfossen økte omsetningen med kreativ covid-19 reklame

Til tross for Covid-19 og betydelige begrensninger i antall besøkende i eventyrparken, klarte Hunderfossen sammen med Ferskvann å snu skuta blant annet med konseptet «HF-nytt».

Hunderfossen Eventyrpark skal bære en viktig del av norsk kulturarv. Da parken skulle utvikle et nytt kommunikasjonskonsept var utfordringen å finne en måte å gjøre eventyr spennende for en ny generasjon, som i mindre grad har vokst opp med Asbjørnsen og Moe. Med utgangspunkt i parkens pay-off, der eventyr blir virkelighet, lagde vi et eget univers. For hva skjer dersom vi slipper løs eventyret i vår hverdag?

Vi opprettet nyhetskanalen HF-NYTT som dekket hverdagsnyheter hvor troll, nøkker, tusser, askeladder, hekser og andre eventyrfigurer var involvert. Konseptet fungerte uansett om man skulle promotere parkopplevelser, formidle koronarestriksjoner eller lagde en rekrutteringsannonse.

Økning på nett og omsetning

Hunderfossen Eventyrpark har hittil i 2020 hatt en enorm økning på digitale flater. Nettstedsbesøket har økt med 75% mot fjoråret, og totalomsetningen har, til tross for betydelige begrensninger i antall gjester tillatt i parken, gått opp.

- Vi konstaterer langt på vei at et innovativt konsept som HF-nytt har gitt god effekt på digitale flater, og derigjennom en god Return-on-Marketing-Investment-faktor, forteller kommunikasjonssjef i Hunderfossen, Mads E. Larsen.

Satset på Hunderfossen-nytt

Hunderfossen iverksatte sin nye markedsstrategi høsten 2019. En sentral del av strategi er å løfte vår digitale satsning, med spesielt fokus på å skape nytt og engasjerende innhold.

Hunderfossen ønsket å ha fokus på eventyrtematikk og humor som bærende elementer markedsbudskapet. HF-nytt ble utviklet etter workshops med reklame- og designbyrået Ferskvann.

- Det er spesielt moro å jobbe med et fantasiunivers. Her kommer du unna med ting som vil vært helt utenkelig for andre merkevarer. Desto mer leken og vågal du er, desto større respons fra mottagerne i sosiale medier, forteller Kreativ leder i Ferskvann, Johan Høstmælingen.

- Vi kan trygt konkludere med at HF-nytt har blitt en «snakkis» og suksess, poengterer Larsen.

BAK FASADEN: Se hvordan Ferskvann animerte trollene:

Skalerbar idé og konsept

Det er hittil publisert 10 filmer med HF-nytt konseptet, med nyhetssaker om Askeladden som er kidnappet, Troll som får innføring i de nye smittevernregler i parken, Troll som oppsøker fritidshulene til tross for strenge restriksjoner (skjedde midt under stengningen av hytteområder), troll- som, trykk park-kampanjen, og ikke minst utlysning av stillingen som markedssjef i Hunderfossen.

- Vi har mottatt svært gode tilbakemeldinger på HF-nytt, og at videoene er underholdende for både barn og voksne. Både humoren og «mystikken» som bygges som følge av at det er 3D-animerte troll eller eventyrfigurer involvert, ivaretar Hunderfossens «tone of voice» på en god måte, poengterer Larsen.

HF-nytt konseptet har potensiale for å leve lenge da det dyrker den god idéen og er veldig skalerbart, , konseptet vil bli brukt ut 2021 i første omgang.

HF-nytt

Se flere av HF-nytt filmene her: YouTube