Facebook vil nok være det beste alternativet for annonsører i 2016, hvis du bruker tid på optimalisering og holder deg oppdatert på de nyeste funksjonene. Stadig nye annonseformater gir deg flere alternativer, men samtidig blir det mer utfordrende å finne hva som fungerer best. Instagram videoannonser, Lead Ads, videoannonser, Canvas Ads osv, krever kontinuerlig A/B-testing siden Facebook utvikler nye funksjoner på en nesten daglig basis.

Kampen om reklamekronene

Det er nå 1,59 milliard brukere på Facebook og annonsører brukte over 17 milliarder dollar på Facebook i 2015. Konkurransen og kjøpskursen på annonseauksjonene stiger som antall annonsører fortsetter å vokse – spesielt på mobil. Google er fortsatt den største online annonserings-plattformen etter omsetning, men Facebooks annonseinntekter vokste raskere (48,6%) enn Googles (13,0%) i 2015. Som tyder på at reklamebudsjettene beveger seg mot Facebook.

"Visste du at alle Facebooks nye annonseformater er primært optimalisert for mobil?"

Mobile First

Antall mobile-only Facebook-brukere er økende, og Google har begynt å straffe ikke-mobil vennlige nettsteder. Visste du at alle Facebooks nye annonseformater er primært optimalisert for mobil? For eksempel Instagram annonser, fungerer bare på mobil og Lead annonser ble først utgitt bare for mobilbrukere. Hvis nettstedet ditt ser eller fungerer dårlig på mobil etter at en bruker har klikket på annonsen din på Instagram, vil konverteringsfrekvensen gå ned dramatisk.

Konkurransefortrinn

Facebook lanserer nye funksjoner hele tiden, og for å få et konkurransefortrinn, må du være blant de første til å bruke de nye funksjonene. For eksempel vil du med dynamisk retargeting med kryssalg og oppsalg kunne oppnå gode resultater og ikke minst mer relevant reklame. Og kanskje bedre en dine konkurrenter om du er tidlig ute. Facebook oppdaterte også nylig sporingspikselen med skreddersydde arrangementer, som muliggjør mer fleksibel konvertering og brukersporing. Vi anbefaler å sette opp denne på ditt nettsted så snart som mulig, selv om du ikke annonserer på Facebook. Enda…

Flere alternativ

Med alle de funksjonene, formatene og mulighetene for optimalisering som finnes i dag, kan det være tidkrevende å lage gode annonser som gir de beste resultatene. Men det finnes mange verktøy som kan hjelpe deg på veien. Et alternativ er å bruke Facebooks egne verktøy: Ads Manager er for nybegynnere, mens Power Editor er mer for avanserte annonsører.  Det å outsource annonsering til et byrå, kan også være et alternativ hvis du ikke har ressurser til holde deg oppdatert på alle mulighetene selv.


Ønsker du å vite mer om Facebook Marketing og hva vi i Ferskvann Reklamebyrå kan gjøre for deg? Ta kontakt i dag for en hyggelig Facebook-prat.

Kontakt oss

Del: