Når vi snakker om digital markedsføring, er det vanskelig å komme unna Facebook. Med 1,23 milliarder daglige aktive brukere, er det stor sjanse for at du her kan nå målgruppen du ønsker.

Enten du skal freshe opp bedriftens Facebook-side eller lage flotte og engasjerende Facebook poster, kan det være greit å holde seg til Facebooks anbefalinger hva gjelder formater og innhold. Og skal du lage annonser, er det ikke bare en anbefaling, men også et krav.

Vi har derfor laget en liten oversikt over de mest brukte formatene på Facebook.

Tips!

Som du ser er bildene ganske like i størrelse for de fleste formater. Har du som regel å lage bildene dine i 1200x628px, er du innenfor i de aller fleste tilfellene. Du kan da bruke samme bilde både til betalt og organiske poster i tillegg til video thumnails. Bare husk 20% regelen om du ønsker å nå ut til flest mulig.

20% regel

Tidligere var det slik at hvis 20 % av et annonsebilde var tekst, ble det ikke godkjent for å kjøre på Facebook, på Instagram eller i Audience Network. Selv om Facebook fortsatt foretrekker minimalt med tekst, har de innført et nytt system som gjør det mulig å kjøre annonser som ellers ville blitt avvist med det gamle systemet. Med det nye systemet blir annonser med mer tekst levert mindre eller ikke i det hele tatt. Så i prinsippet gjelder 20% regelen som før.

Likte du det du leste?

Vil du sjekke om bilde ditt er innenfor 20% regelen før du publiserer, kan du laste det opp her først:

Kontroll av bildetekst