8 tips til annonsering i sosiale medier i sommer

Når du forsvinner ut kontordøra for sommeren, forsvinner også synligheten din på sosiale medier? Når du logger av, bør bedriften din være logget på. Her er 8 tips til hvordan du kan forberede annonsering, kampanjer og poster, slik at du kan bruke tid på å nyte ferien fremfor å sjekke innom annonsekontoene.


1. Samle leads gjennom sommeren

Om du har aktive kampanjer som skal samle inn leads eller interessenter i dine tjenester gjennom sommeren, så er det lurt å sørge for at disse blir ivaretatt når de først viser interesse. Sett opp et automatisk nyhetsbrev eller re-targeting ads på Facebook eller Instagram som følger opp kundene dine, spesielt hvis hele markedsavdelingen ikke er tilbake før om noen uker. Det å være relevant og ivareta kundene er nøkkelen her.

2. Følg med på dagsaktuelle hendelser

Sommeren er tida for agurknytt, men iblant skjer noe spennende eller morsomt i nyhetene som du kan knytte til din merkevare. Her må du selv ta en vurdering på hva du ønsker å linke bedriften din opp mot. Man kan få stor effekt av å spille på aktualitet og glimte til med litt humor.

Gode eksempler på dette er Hunderfossen sine videoer med trollene som må ta hensyn til covid-19 når Eventyrparken åpner i sommer, Clas Ohlson som var raske på ballen når Pokémon Go-spillet tok helt av sommeren for noen år siden og Norwegian sin annonse med Brad er singel.

3. Tilpass bilder og video til mobilskjerm

Vi bruker smarttelefonene mer og mer, spesielt i ferien når vi er enda mer på farten. Klarna.com formidler at 52% av den norske befolkningen handler fra mobil. Husk derfor å alltid tilpasse annonsene til mobilskjermen og vær obs på lesbarheten.

  • Høydeformat som 9:16 (1080x1920px) fungerer kjempebra til Instagram Stories, Facebook Stories og på Snapchat. Korte snutter på 10-15 sekunder holder i massevis.
  • Et litt mindre høydeformat som 4:5 (1080x1350px) fungerer supert til annonser som skal gå i nyhetsstrømmen på Facebook og Instagram. Spesielt fordi du her kan legge på en lenke med knapp under videoen (gjøres inne i Business Manager).
  • Dersom du har dårlig tid og ikke rekker å lage alle formater, så er et kvadratisk format i 1:1 helt prima (1080x1080px). Dette kan du enkelt benytte både på Facebook og Instagram som vanlige poster.

4. Sjekk at betalingsmetoden fungerer

De fleste har et kredittkort liggende inne når de kjører annonsering. Husk å sjekke at du har dekning for det forventede annonsetrykket. Hvis du når forbruksgrensen så vil også annonsene dine stoppe.

5. Vær relevant i annonsene

Ta en nøye gjennomgang av alle annonser/poster og tilhørende tekster før de går live. Sørg for å være relevant og aktuell mtp. hva målgruppen er opptatt av akkurat nå i sommersesongen. Kanskje kan du planlegge en post for når det endelig bøtter ned med regn eller hvis det kommer en ny varmebølge?

6. Planlegg publiseringen

På Facebook og Instagram kan du planlegge når poster og annonser skal legges ut organisk på siden. Dette gjøres enkelt direkte i Creator Studio. Sørg for et jevnt trykk på publiseringen, men husk at kundene dine har ferie og ikke er like «på´n» som i hverdagen.

Creator Studio finner du via denne lenken: CreatorstudioHer bytter du mellom Facebook- og Instagram-profilen med ikonene øverst i menyen (den endrer farge etter hvilken kanal som er aktiv) og kan planlegge poster i begge kanalene. Første gang du skal bruke Instagram må du logge inn.

7. Geo-filter på godt besøkte lokasjoner

Snapchat er Norges nest største sosiale mediekanal og har mange kreative muligheter. På Snapchat konsumerer man mer «lettbeint» innhold i høydeformat. I snitt besøker nordmenn appen 30 ganger pr. dag og hele 75% ser med lyden skrudd på. Et tips her er å kjøpe geo-filter på relevante lokasjoner som du vet mange besøker nå i sommerferien. Kanskje trenger baren eller butikken din et sommerlig geo-filter som dukker opp på Snapchat når de besøker din lokasjon? Husk at kunden må være i fokus og at du må lage noe som er enkelt og ser bra nok ut til at de vil dele det videre.

Et eksempel på dette er Telenor som kjøpte geo-filter på flere norske fjelltopper i fjor sommer, som et bevis på fenomenal dekning. Dermed kunne Telenor enkelt bli med på «skrytebildet» til det norske fjellfolket. Også gastropuben Heim har lykkes med å ha geo-filter på alle sine restauranter som de besøkende kan bruke når de deler den gode stemningen eller lekre matbilder til vennene sine.

8. Ha kontrollen rett i lomma

Om du ikke klarer å ta helt fri så er det kjempelurt å ha administrator-appene på mobilen. Fra Facebook Ads Manager app´en kan du stanse og livesette annonser med ett sveip. Fra Facebook Pages app´en kan du ta imot varsler og svare som bedriften på hastehenvendelser.

Lykke til med annonseringen i sommer! Er det noe vi kan hjelpe deg med, så send oss en melding på Facebook eller Instagram